Een veelgehoorde misvatting is dat je social media je verkoopkanaal is. Dat idee herken je aan van die accounts waar een ondernemer in elk bericht zijn product wil slijten.
Heb je last van …, bestel nu…
Wil jij ook …, schrijf je dan nu in voor…
Herken je dit …, koop dan nu …
Nou ja, je herkent ze vast wel. En misschien denk je zelf ook wel dat social media zo moet. Want je moet toch aan nieuwe klanten komen? Maar zoals je misschien gemerkt hebt, dat werkt dus niet.
Social media is bedoeld om mensen kennis met je te laten maken, om connecties aan te gaan, net zoals je dat in real life zou doen. En om vervolgens potentiële klanten naar je verkoopkanalen te leiden, zoals verkoopgesprekken of je website.
Als je snapt waar social media wel voor bedoeld is, wordt het veel makkelijker om dit in te zetten om je bedrijf te laten groeien. En dat begint met meer bereik creëren. Als je meer klanten wil, moeten meer mensen weten dat je bestaat. Zo simpel is het, je hebt het me vast al vaker horen zeggen.
Hoe schrijf je nou een social media bericht dat wél heel veel bereik oplevert? In het kort: berichten die veel interactie – dus likes en reacties – genereren, scoren doorgaans het best qua bereik. In de afgelopen jaren heb ik duizenden social media berichten geschreven. Zowel voor mijn eigen bedrijf als voor tientallen klanten. Ik heb de best scorende berichten daarvan eens met elkaar vergeleken om te kijken wanneer een bericht veel bereik oplevert. En dat leverde deze vier tips op.
1. Pakkende opening
Zorg voor een pakkende opening. De eerste zin moet gelijk raak zijn. Als iemand door zijn tijdlijn scrolt, zijn alleen de eerste paar regels zichtbaar, die moeten triggeren om op ‘meer lezen’ te klikken. Dus het beste werkt een openingszin die nieuwsgierig maakt naar meer. Begin bijvoorbeeld met een statement. Niet eerst je onderwerp introduceren, maar gelijk in de eerste zin je punt maken. Liefst een beetje gechargeerd. Daarna kan je uitleg geven en eventueel nuanceren.
Of zaai een beetje verwarring. Zo begon ik een LinkedIn tip met ‘Ik heb liever niet dat je dit bericht deelt’. Het ging over dat je op LinkedIn beter likes en reacties kan geven dan een bericht delen, omdat dat veel beter is voor je bereik. Ik had ook heel feitelijk kunnen beginnen met ‘een bericht delen op LinkedIn gaat ten koste van je bereik’, maar dat was natuurlijk best saai geweest. Plus dat je na die mededeling niet per se meer verder hoeft te lezen. En ook kan denken: oké, dan doe ik dat voortaan niet meer. Nu dachten mijn volgers ‘huh, waarom niet dan?’ en gingen ze de rest van het bericht ook lezen
2. Beeldmateriaal
Ook het plaatje bij je bericht kan ervoor zorgen dat iemand stopt met scrollen en je bericht gaat lezen. Zorg dus dat dit de aandacht trekt. Zorg voor mooi, opvallend beeld. Het liefst gewoon een foto van jezelf. Dat vinden veel ondernemers ongemakkelijk. Maar je wilt toch dat jouw volgers je leren kennen? Zo maak je het heel persoonlijk. En uniek, er is er maar een van jou tenslotte. En hoe persoonlijker en unieker, hoe meer bereik je creëert. Beweging in een foto werkt dan ook beter dan een statig portret. Investeren in een beeldbank met foto’s van een professionele fotograaf is altijd een goed idee, maar soms zorgen spontaan genomen kiekjes nog beter voor je bereik.
Overigens is goed beeldmateriaal niet altijd de grootste factor in je bereik. Op Instagram moet je natuurlijk altijd een foto plaatsen, dus zorg dat die goed is. Maar mijn best scorende bericht op LinkedIn, waarover ik hierboven schreef, had niet eens een plaatje, maar leverde een bereik op van bijna 50.000. Dit kwam puur door de openingszin en de inhoud van het bericht.
3. Inhoud
En dat is gelijk de volgende tip: de inhoud van je bericht. Een onderwerp wat emotie opwekt, werkt enorm goed voor je bereik. Zorg dat mensen er iets van vinden. Dat levert reacties op en dat is weer goed voor het algoritme. Een onderwerp wat emotie opwekt, zorgt ook voor herkenbaarheid. Dat je volgers denken ‘oh ja, vind ik ook’. Of dat ze het er juist niet mee eens zijn. Het mooiste is als ze dat ook als reactie onder je bericht zetten. Een discussie op gang brengen, is altijd goed voor je bereik.
4. Persoonlijke invalshoek
En tot slot: een persoonlijke invalshoek werkt ook altijd goed. Daarmee bedoel ik niet dat je al je persoonlijke sh** moet delen. Of plaatjes uit je privéleven. Privé mag gewoon privé blijven, maar aan je berichten kan je wel bijna altijd een persoonlijke draai geven. Vertel wat je ergens van vindt en waar je voor staat. Als je droge, praktische informatie wil delen, kan je daar bijna altijd wel een goed verhaal aan hangen. Zo heb ik laatst een blog geschreven over hoe ik ooit mijn huis kocht als een soort impulsaankoop. De boodschap was dat dat bij klanten ook zo kan werken, maar door er een verhaal aan te hangen, blijft een bericht veel beter hangen en krijg je er meer reacties op. Dus weer goed voor het algoritme.
Wil jij meer bereik voor je social media berichten, zorg dan dat ze aan minimaal een van deze tips voldoen. Maar liever nog, probeer ze te combineren. Na ruim acht jaar social berichten schrijven, weet ik dat je hiermee echt je bereik enorm kan vergroten, zelfs als je nog niet heel veel volgers hebt.
Vind je het nou lastig om elke keer te bedenken wat je nu weer op social media zet? Dan heb ik wat voor je. In mijn 365 Dagen Social Media Inspiratiekalender staat ik voor elke dag van het jaar een voorbeeldbericht, wat je alleen maar hoeft aan te passen of in te vullen naar jouw situatie.