Deze quote kwam ik laatst tegen. Geen idee wie hem verzonnen heeft – het klinkt als een Loesje-poster – maar oh oh oh wat is-ie waar! Ik merk dat ondernemers zichtbaar worden vaak heel lastig vinden, omdat ze bang zijn voor kritiek van anderen. Terwijl we meestal veel kritischer op onszelf zijn dan op anderen. En anderen zijn dus ook helemaal niet zo bezig met ons als we zouden denken.
Je durft misschien niet zo uitgesproken te zijn op social media, omdat je bang bent dat concurrenten er iets van gaan vinden. Of denk je diep van binnen misschien dat je nog niet goed genoeg bent? Dat jouw concurrenten beter zijn dan jij?
Je vind het lastig om te laten zien wie jij als persoon achter je bedrijf bent, omdat je denkt dat jouw volgers daar niet op zitten te wachten.
Als ik je vraag waarin jij je onderscheidt van je concurrenten, dan vind je jezelf niet zo bijzonder en zeker niet beter dan de rest.
Herken je dit stemmetje in je hoofd? Onthou dan deze quote: zelfkritiek is ook maar een mening.
Jouw concurrenten zijn waarschijnlijk helemaal net bezig met hoe goed jij in je vak bent. En wat dan nog? Dat zijn niet jouw ideale klanten. Voor jouw klanten hoef je niet de allerbeste in je vak te zijn, maar moet jij het aanbod bieden waar zij naar op zoek zijn.
Als je denkt dat jouw volgers er niet op zitten te wachten om jou beter te leren kennen, think again. Natuurlijk willen zij weten wie jij als persoon bent. Ze zijn je toch niet alleen gaan volgen om droge informatie van je te zien? Dan gaan ze wel googelen. Voor iemand klant bij je wordt, wil hij je toch eerst leren kennen?
En natuurlijk onderscheid jij je van je concurrenten. Maar als je zelf echt niet kan bedenken waarin, vraag het dan eens aan je klanten. Die hebben voor jou en niet voor je concurrent gekozen om een reden.
Natuurlijk is het goed om af en toe een beetje kritisch naar jezelf te kijken en jezelf te willen verbeteren. Maar laat dit stemmetje je er niet van weerhouden om zichtbaar te worden en stappen te zetten als ondernemer.
Ben je je innerlijke criticaster de baas en wordt het dus tijd om lekker aan je zichtbaarheid te werken? Binnenkort geef ik weer de gratis masterclass Hoe kom ik in beeld bij mijn ideale klant? Hierin ontdek je welke stappen nodig zijn om tot een succesvolle communicatiestrategie te komen. Dus één waarbij je op een prettige manier zichtbaar wordt (zonder zelfkritiek) én die klanten oplevert. Meedoen? Meld je hier aan >>