Veel ondernemers vinden communicatie maar lastig. Ze proberen wel van alles: gaan naar netwerkbijeenkomsten, sturen weleens nieuwsbrieven, plaatsen berichten op social media. Maar het levert maar geen klanten op. Misschien herken je dit. Vraag je dan eens af: heb jij je doelgroep wel duidelijk voor ogen?
‘Iedereen’ als doelgroep is dus een fout antwoord.
Niet iedereen heeft jouw dienstverlening nodig.
Niet iedereen is bereid om voor jouw diensten te betalen.
Niet iedereen is het type klant waar jij graag voor werkt.
Dus denk eens goed na:
Wie is jouw ideale klant? Wie heeft jouw dienst of product nodig?
Waar zit hij mee, wat zijn zijn wensen of behoeftes?
En wat heb jij die klant te bieden? Wat is het resultaat?
En kijk nu eens kritisch naar je communicatie: sluit dat aan bij de beleving van je klant? Is het hem duidelijk welk resultaat je biedt? What’s in it for me, is het enige wat jouw klant wil weten.
Of ben je stiekem vooral aan het verkopen? Je product of dienst aan het aanprijzen? Verplaats je eens in die klant en bedenk: welke informatie heeft hij van jou nodig om klant te worden? Als jij je inleeft in je klant én zijn belevingswereld, dan weet ik zeker dat jouw communicatie-inspanningen wel wat op gaan leveren.
Vind je het lastig om je doelgroep heel concreet te maken? Boek dan een sparsessie met De CommunicatieHelpdesk. Dan zorgen we dat jij precies weet wie jouw ideale klant is, wat zijn wensen en behoeften zijn en hoe jij je doelgroep voortaan wel weet te bereiken.