Doe jij dat ook? Als je plannen aan het maken bent, maar het weer lijkt een beetje tegen te zitten, dat je dan alle weerapps op je telefoon afgaat, op zoek naar die ene die wel een klein zonnestraaltje laat zien? En dat dát weerbericht dan degene is die je onthoudt?
Het weer is ook altijd zo’n dankbaar gespreksonderwerp.
“Het ziet er niet best uit de komende dagen.”
“Nee hoor, mijn weerapp zegt…”
“Oh, dan houden we die maar aan.”
Lekker geredeneerd, toch? We zijn vaak niet op zoek naar de ‘waarheid’, maar naar wat ons het beste uitkomt.
Zo gaat het ook met jouw klanten. Die willen niet altijd de keiharde waarheid horen. Die luisteren vooral naar wat ze willen horen. Ook al weet jij echt wel wat goed voor ze is, de manier waarop je dat brengt, maakt het verschil tussen of ze bij je kopen of op zoek gaan die weerapp met dat ene zonnestraaltje.
Sell them what they want, give them what they need, is een bekend adagium in marketing en communicatie. Zoom in op wat jouw klant heel graag wil, wat zijn zijn wensen en verlangens? Laat zien dat jij hem begrijpt. Zo bind je klanten aan je. En met jouw producten geef je ze wat ze nodig hebben om hun wensen uit te laten komen.
Bedenk maar eens wanneer jij iets koopt. We zijn veel meer geneigd om iets aan te nemen van gelijkgestemden. Niet van degene met het belerende vingertje die wel weet wat goed voor je is.
Als ondernemer is dat nog weleens lastig. Want we vinden zelf ons vak zó leuk! En we willen zo graag kennis delen en iedereen overtuigen, dat we onze boodschap niet als een zonovergoten dag, maar als een donkere regenwolk presenteren. En dan vinden we het gek dat er niemand op af komt.
Denk je nou: ‘Hier herken ik wel wat in, maar Marjolein, leer me hoe ik de zonnigste weerapp wordt’? Laat het me weten, want in een gratis strategiegesprek geef ik je een aantal tips waar je direct mee aan de slag kan.