Je kent ze vast wel, je bent een bericht aan het maken op je (zakelijke) Facebookpagina en ziet er al die gezellig gekleurde icoontjes onderin staan die je kunt toevoegen aan je bericht. Sommige spreken voor zich, maar waarschijnlijk heb je geen idee van alle mogelijkheden die Facebook je hiermee biedt en ben je te druk om te ontdekken wat je er allemaal mee kan doen. Daarom zetten we in dit artikel alle opties voor je op een rij.
1. Heb je een tekst/mededeling of quote en geen mooie foto? Hier vind je de verschillende opties om een mooie achtergrond te creëren voor je boodschap.
2. Deze kent iedereen: voeg een foto/video aan je bericht toe. Eigenlijk heb je hiermee al een van de belangrijkste ingrediënten in handen voor een succesvol bericht op Facebook. Foto’s en video’s doen het echt zoveel beter op Facebook dan berichten met alleen tekst.
3. Gevoel/activiteit: hiermee kan je met emoticons aangeven wat je aan het doen bent en/of welk gevoel je erbij hebt. Dat varieert van “is een boek aan het lezen” tot “voelt zich verdrietig”. Persoonlijk vinden wij deze optie een beetje tricky om te gebruiken op je zakelijke pagina. “Bedrijf X voelt zich verdrietig/nerveus/enthousiast/etc.” staat gewoon niet zo professioneel. Bedenk hierbij dat dit je zakelijke pagina is en je niet communiceert vanuit jou als persoon. Uiteraard is het hartstikke leuk om goed nieuws of mooie resultaten met je volgers te delen, maar doe dat dan gewoon in het bericht.
4.Met Ontvang oproepen wordt een ‘Nu bellen’-knop aan je bericht toegevoegd en zo kan iemand gelijk bellen. We zien deze niet zo heel vaak meer voorbij komen bij berichten op de tijdlijn. Men is sneller geneigd om even een chatberichtje te sturen. Maar het kan een goede trigger zijn als je direct een reactie wilt bewerkstelligen en je laat zien bereikbaar te zijn. Bijvoorbeeld als makelaar. Je zet een huis te koop en mensen kunnen gelijk reageren via het bericht door te bellen voor een afspraak.
5. Gebruik je Product taggen dan kun je bijvoorbeeld je workshop, product of andere dienst aanbieden. Er wordt dan automatisch een winkelgedeelte aan je pagina toegevoegd. Hiermee kun je je bezoekers en volgers van jouw pagina een goed overzicht geven van wat je precies aanbiedt. Het mooie van deze functionaliteit: je kan er op klikken en vervolgens gelijk het product of de dienst bestellen. Ideaal!
6. Notitie schrijven vinden wij een heel leuke functie. Het is eigenlijk niets anders dan bloggen. Gebruik notitie schrijven om een iets langer verhaal, bijvoorbeeld een blog, te delen. Je kunt de opmaak aanpassen, taggen en een omslagfoto toevoegen. Nadeel van notitie schrijven kan zijn dat je niet kunt doorlinken naar je website en je kunt je notitie niet inplannen zoals je dat wel bij berichten kunt doen. Toch is het het overwegen waard. De waardevolle interactie die je krijgt van je bezoeker – die sowieso al veel tijd doorbrengt op Facebook – heeft wellicht meer effect op je bereik dan op je site.
7. Via Non-profitorganisatie steunen kun je via jouw pagina oproepen om geld te zamelen voor het goede doel waar je je als bedrijf voor inzet. Bijvoorbeeld:
8. Pak de popcorn er maar alvast bij! Let’s Videoparty maakt het mogelijk om ‘samen’ video’s te kijken. Als meerdere mensen binnen een groep naar een gezamenlijke stream kijken, kunnen ze met elkaar chatten en reageren op de beelden die ze zien. Ook is in beeld duidelijk te zien wie er allemaal aan het meekijken zijn. Lees hier hoe je dit ook voor jouw pagina kunt instellen.
9. Voeg Chatberichten ontvangen toe aan je bericht om snel contact te leggen via Messenger. Handig als je niet openbaar wilt reageren. Je legt rechtstreeks contact met bijvoorbeeld een klantenservice/ beheerder van de pagina, reageert zo rechtstreeks op een oproep en/of kunt inhoudelijke vragen kwijt. Bij webshops kun je zelfs bestellingen kwijt. Probeer het eens en deel je ervaringen met ons.
10. Ben je op een locatie die interessant kan zijn voor je volgers op Facebook? Via Inchecken kun je je locatie delen en er wat bij vertellen. Bijvoorbeeld als je een interessante beurs gaat bezoeken waar je veel inspiratie opdoet om je klanten weer mee van dienst te kunnen zijn! Een interessante lezing bijwoont, of een cursus doet waardoor je je klanten nog beter van dienst kunt zijn.
11. Bij Routebeschrijving toevoegen wordt er een routebeschrijving toegevoegd aan je bericht. Super handig als je bijvoorbeeld een Open huis organiseert als makelaar, school of universiteit, of wat dacht je van een evenement of cursus.
12. Zo vaak zie je een Poll niet voorbij komen, toch is het een relatief makkelijk in te zetten functionaliteit waarbij je een keuze voorlegt met twee mogelijke antwoorden. Daar kun je bijvoorbeeld twee (bewegende) afbeeldingen aan toevoegen. Je kunt de poll inzetten voor het versterken van je merk, voor wat humor op je zakelijke pagina of voor de promotie van je producten en/of diensten. Onze favoriet in deze poll: de Pizza Con Salame. Mjam!
13. Altijd leuk voor de afwisseling op je tijdslijn tussen alle reguliere berichten door. Heb je een jubileum, een nieuwe opdracht, een mooi product afgeleverd, een verhuisbericht? Via mijlpaal toevoegen deel je het met je volgers. Een mijlpaal werkt bijna hetzelfde als een standaard berichtje: mensen kunnen hem leuk vinden en erop reageren. Alleen de ‘delen’ functie ontbreekt.
14. Via Lijst en maak je een opsomming van iets wat je bezighoudt én waar je interactie mee kunt uitlokken. Bijvoorbeeld een lijstje met taalfoutjes waar wij de kriebels bij krijgen(-:
15. Last but not least Adverteren voor je bedrijf. Aan de hand van een goed advertentieplan kun je heel gericht jouw doelgroep bereiken.
Tot slot
Uiteraard houdt het niet op na het toepassen van deze tips. Om voordeel uit je pagina te halen moet je blijven investeren en actief aanwezig zijn op je Facebook-bedrijfspagina. Een bedrijfspagina zorgt voor een groter bereik van je merk. Bovendien kun je zo leuke en belangrijke gebeurtenissen delen met je volgers, waardoor je de interactie met je doelgroep kunt aangaan en betrokkenheid kunt creëren.
Ons advies: wees creatief en zorg voor afwisseling. Zorg dat je consistent en met enige regelmaat updates plaatst. We wensen je veel plezier en succes.
Lees hier de zeven tips voor het maken van een Facebookbericht dat wél gelezen wordt.
En heb je nog vragen na het lezen van dit alles? Bel of mail ons gerust. We helpen je graag!
Wil je onze tips voortaan in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. Dat vinden wij leuk!