Om klanten aan te trekken, moet jouw boodschap duidelijk zijn. Wat heb je te bieden, waarin onderscheid je je van de rest, wat maakt dat klanten juist naar jou moeten komen? Door de juiste boodschap trek je de klanten aan die bij je passen.
Maar wat als die boodschap verandert?
Dat is best lastig, heb ik afgelopen jaar gemerkt. Vorig jaar heb ik mijn bedrijfsnaam veranderd in De CommunicatieHelpdesk. Ik wilde me meer gaan focussen op het geven van trainingen en op het begeleiden van ondernemers in hun zichtbaarheid. Ondernemers leren om zelf beter te worden in hun communicatie dus. Tot dan deed ik vooral communicatiewerkzaamheden voor ondernemers waar zij zelf niet de tijd, kennis of zin voor hadden. Ik merkte dat dat niet altijd het gewenste resultaat opleverde en daardoor voor mij ook niet altijd voldoening.
Vandaar de nieuwe naam, maar ook de nieuwe dienstverlening. Die nieuwe boodschap overbrengen is nog niet zo makkelijk als je jaren heel veel genetwerkt hebt en veel mensen je kennen van een bepaalde dienstverlening. Dat vergt tijd (en geduld, wat niet mijn grootste talent is).
Maar ook moest ik zelf een knop omzetten in mijn hoofd. Alleen nog maar gaan voor die klanten die zelf met hun zichtbaarheid aan de slag willen. Maar ondertussen kreeg (en krijg) ik nog steeds aanvragen voor bijvoorbeeld tekstschrijven. En dan voelt het toch een beetje als oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt. Maar hét moment dat ik die knop om kon zetten, diende zich gelijk twee nieuwe klanten aan én gingen de inschrijvingen voor mijn trainingen lopen…
Ik geloof niet zo in toeval. Wel in mindset. Ik moest er eerst zelf echt in gaan geloven, voordat mijn klanten zich in mijn verhaal konden herkennen.
Merk jij ook dat jouw boodschap niet helemaal goed aankomt bij jouw doelgroep? Probeer dan eens te onderzoeken waar dat aan ligt. En is jouw boodschap onlangs veranderd? Heb dan vooral geduld, blijf hem vertellen. Het duurt echt veel langer dan je wellicht van tevoren dacht.
Kom je daar niet uit of wil je daar hulp bij? Dan is de training Word een Klantenmagneet misschien wat voor je. In deze tweedaagse training ontdek je o.a. wat jouw boodschap moet zijn om de juiste klanten aan te trekken. Je maakt een helder en praktisch communicatieplan dat bij je past én waarmee je je klanten weet te raken. Kijk hier voor de eerstvolgende data van de training.