Bijna elke dag is het wel een (Inter)nationale dag van… Secretaresses, panda’s, ruimtevaart, overal is tegenwoordig wel een themadag voor. En op social media wordt daar vaak druk op ingehaakt. Waarom doen we dat?
Een voorbeeld, Op 16 april is het Draag je pyjama naar werk-dag. Zo’n thema waarvan je denkt, is dit serieus? Of er iemand ooit op 16 april in pyjama naar zijn werk gaat, vraag ik me af, maar gezien het thuiswerken vond ik dit in de coronatijd toch een aardige om op in te haken. Ik plaatste er dit bericht over:
Binnen een paar dagen had dit bericht 25 vind-ik-leuks, 25 reacties en een bereik van ruim 2.100, alleen al op LinkedIn. Waarom werkt zo’n – op het eerste gezicht misschien onbenullig – bericht? Een aantal redenen:
1. Ik haak niet alleen in op deze themadag, maar vooral op de actualiteit: het feit dat veel van ons thuiswerken.
2. Ik vind er ook wat van: nu veel mensen thuiswerken, lijkt het voor sommigen elke dag wel pyjamadag. Ineens zitten mensen in slobbertruien in een Zoom-meeting, terwijl ik ze gewoonlijk in pak tegenkom. Als communicatieadviseur vind ik dat je ook voor een online vergadering er wel een beetje gezellig uit mag zien.
3. Het is herkenbaar: veel van mijn volgers herkennen dit en reageerden onder het bericht.
4. Het bericht levert ook discussie op: sommigen waren het niet met me eens en ook die mensen lieten in een reactie weten dat ze het juist leuk vinden om nu eens iedereen in casual kleren te zien.
Algoritme houdt van inhakers
Het algoritme van de social-mediakanalen – dat wat bepaalt welke berichten op jouw tijdlijn verschijnen – kijkt niet alleen naar wat jij interessant vindt, maar ook naar o.a. de populariteit van een bericht en de actualiteit. Dus als er veel gereageerd wordt op een bericht én het ook nog eens over een actueel onderwerp gaat (thuiswerken in dit geval), dan krijgt het bericht meer waarde en wordt het dus op nog meer tijdlijnen geplaatst. Je ziet dan op een gegeven moment ook dat niet alleen jouw eigen volgers gaan reageren, maar ook hun vrienden en connecties. Zo ontstaat er een soort vliegwieleffect.
Niet inhaken om het inhaken
Heel effectief dus, die inhaakdagen, maar ga nu niet over elke willekeurige themadag een bericht plaatsen. Dat werkt vaak averechts, het moet wel ergens op slaan. Kijk of je een link kan leggen met jezelf of met je bedrijf. Je mag het er niet mee eens zijn (zoals in mijn voorbeeld), maar formuleer je boodschap wel altijd positief. Klagen, daar houden je volgers niet van. Humor en creativiteit werken wel goed bij inhakers. En tot slot: maak er geen commerciële boodschap van.
Wil jij een overzicht van een heleboel leuke inhaakdagen? Die vind je in mijn 365 Dagen Social Media Inspiratiekalender.