Misschien vind je social media helemaal niks. En wellicht haal je al je klanten uit je persoonlijke netwerk en denk je dat je online niks te zoeken hebt. Dan nog is het toch een goed idee om een LinkedIn-profiel aan te maken. In dit artikel geef ik je drie redenen waarom elke ondernemer op LinkedIn zou moeten zitten.
1. Hoog in de zoekresultaten Google
Wanneer je op de naam van een persoon googelt, komt vrijwel altijd het LinkedIn-profiel tevoorschijn als eerste resultaat, zelfs nog voor je eigen website (behalve als jouw naam ook de url van je website is). Wanneer je geen LinkedIn-profiel hebt en jouw naam misschien ook niet heel duidelijk aan jouw website verbonden is, dan moet je maar afwachten welke resultaten bovenaan in Google komen. Bijvoorbeeld een uitslag van een hardloopwedstrijd waar je aan meegedaan hebt, een organisatie waar je als vrijwilliger vermeld staat, een Facebookbericht waar je in vermeld bent. Leuk allemaal, maar dit heeft niks met je bedrijf te maken. En je wilt natuurlijk dat potentiële klanten zo snel mogelijk vinden waar ze naar op zoek zijn. Naar jou dus, of naar je bedrijfsinformatie of contactgegevens.
2. LinkedIn als zoekmachine
LinkedIn wordt zelf ook steeds meer als zoekmachine gebruikt. Op LinkedIn kan je niet alleen naar specifieke personen zoeken, maar ook op andere criteria als functie, soort bedrijf, locatie, etc. Als jij vooral in de zakelijke markt gevonden wil worden, is het dus wel zo handig dat je een goed ingevuld LinkedIn-profiel hebt.
3. LinkedIn is het nieuwe telefoonboek
Vroeger hadden we allemaal een telefoonboek in onze bureaula liggen, maar die tijd is lang voorbij. Volgens mij worden ze niet eens meer gemaakt. Ook niet meer nodig, want online vind je alles. En ook LinkedIn wordt steeds vaker gebruikt om contactgegevens op te zoeken. Het biedt namelijk een groot voordeel ten opzichte van zoeken via Google: op LinkedIn vind je vaak persoonlijke mailadressen en 06-nummers in plaats van info@ en een algemeen kantoornummer. Zo heb je dus sneller de juiste persoon te pakken. Dan moeten die contactgegevens wel goed ingevuld zijn natuurlijk. Dus check gelijk even of die bij jou wel compleet zijn.
Wil je meer tips voor een supergoed LinkedIn-profiel? Download dan hier mijn gratis e-book met 10 tips.
En wil je niet alleen een goed profiel, maar wil je ook regelmatig wat plaatsen, alleen waar haal je de inspiratie vandaan? Bestel dan mijn 365 Dagen Social Media Inspiratiekalender. Daarin staat voor elke dat van het jaar een kant-en-klaar bericht wat je alleen nog maar hoeft aan te vullen met jouw eigen verhaal.