“Sorry Marjolein, maar ik heb me uitgeschreven voor je maillijst. Je schrijft nogal lange mails en die lappen tekst lees ik niet.”
Ik vond het wel aandoenlijk dat ze zich hiervoor verontschuldigde, maar hebt terug geappt dat dat nergens voor nodig is. Ik lig namelijk geen seconde wakker van afmeldingen op mijn maillijst.
Voor mijn maillijst geldt ‘kwaliteit boven kwantiteit’. Ik wil graag dat mensen mij volgen, omdat ze er wat aan hebben. En wie dat niet vindt in mijn mails mag zich gewoon afmelden. Zonder verontschuldigingen.
Degenen die zich afmelden, zijn vaak in te delen in één van drie categorieën. Ten eerste: mensen die zich hebben ingeschreven voor iets gratis. Een webinar, challenge of e-book. Die komen automatisch op mijn mailinglijst namelijk. Als iemand zich snel weer uitschrijft, dan had-ie blijkbaar geen klik met mij of mijn manier van werken. Dan is het óf niet mijn ideale klant, óf iemand die (nog) geen geld wil uitgeven aan mijn dienstverlening.
Sommigen staan heel lang op mijn lijst, maar hebben nog nooit een mail geopend. Daar heb je dus niks aan, die kosten alleen maar geld en het is dus prima als zij zich afmelden. Sterker nog, eens in de zoveel tijd schoon ik mijn lijst op en help deze mensen een handje.
En de derde categorie afmelders zijn collega-ondernemers uit de marketing en communicatie, zoals degene van het appje hierboven. Dat zijn vaak degenen die mijn mails te lang vinden. Of dat ik te vaak mail. Maar dat is logisch, ik vertel hen natuurlijk niks nieuws. Dit zijn mensen waar ik graag mee samenwerk als het zo uitkomt, maar die niet zo gauw klant zullen worden. Dus aan vakgenoten op je maillijst mis je ook niet zoveel.
Naast die paar afmelders krijg ik gelukkig vooral positieve reacties.
“Ik hóór het je gewoon zeggen.”
“Het is alsof je naast me zit als ik je mails lees.”
Dát is waar ik het voor doe. Mensen die zich in mij en mijn verhalen herkennen. Die ik kan vermaken met mijn mails en die er hopelijk ook af en toe een beetje waarde uit halen. Dan is mijn missie voor wat betreft het mailen geslaagd.
Hoe langer iemand op je maillijst staat (en regelmatig je mails opent), hoe groter de kans dat die uiteindelijk wat van je koopt. Sommigen hebben wel een jaar nodig vanaf een eerste kennismaking om ook daadwerkelijk klant te worden. Maar zolang iemand je mails blijft openen, trigger je blijkbaar wat bij diegene. Zo bouw je echt een band met je lezers op en als de tijd rijp is…
Misschien ben je nu wel benieuwd geworden naar die mails van mij en wil je wel wat mails met tips ontvangen. => Schrijf je dan hier in voor mijn maillijst <=.
Wil je zelf meer uit je (online of offline) zichtbaarheid halen en kan je daar wel wat hulp bij gebruiken? Dan heb ik goed nieuws voor je. Ik ga weer een aantal ondernemers 1 op 1 begeleiden. En jij kan daar een van zijn. Met een maatwerk plan gaan we kijken hoe we op de snelste en makkelijkste manier jouw ideale klanten gaan aantrekken. Lijkt dit je wat? Plan dan gratis en vrijblijvend een strategiegesprek in. Dan kijken we wat ik voor je kan doen. En je krijgt in zo’n gesprek sowieso al heel wat tips om je doelen sneller te bereiken.