Een toegankelijke website wordt voor een groot deel bepaald door de inzichtelijkheid van de structuur voor de bezoeker. Wanneer de bezoeker geen tijd hoeft te besteden aan het doorgronden van de website, blijft er meer aandacht over voor de inhoud. Een goede toepassing van de sitestructuur heeft een toegevoegde waarde voor zowel de gebruiker als de zoekmachine. Het zorgt voor betere vindbaarheid, meer bezoekers en uiteindelijk meer conversies.
Ik zet vijf gouden tips voor je op een rijtje, vanuit mijn persoonlijke ervaring op diverse websites, met voorbeelden van minder geslaagde structuren en hoe het wel moet.
Tip 1: Neem het gebruik en de gebruiker als uitgangspunt
Dat doe je door alle doelen te inventariseren, waarmee de bezoeker de site betreedt. Doelen kunnen zijn:
• Informatie verkrijgen
• Iets melden via email
• Spelletje spelen
• Iets kopen
Een voorbeeld uit de praktijk: een wasmachinestoring. Voor een gezin met drie kinderen reden genoeg voor alle hens aan dek. Op de site van AEG zag ik al snel dat ik bij Service en contact moest zijn. Maar vanaf toen was het wel even doorbijten om op juiste plek terecht te komen. Na wat heen en weer scrollen kwam ik bij Contact met AEG -> Wilt u een servicebezoek aanvragen, ga dan naar onze adviespagina.
De adviespagina is inderdaad heel adviserend, terwijl ik ergens met spoed mijn storing wil melden. Lang verhaal kort, het telefoonnummer bood uiteindelijk uitkomst en was heel dienstverlenend. De website kan hier echter nog punten op scoren.
Een positieve ervaring: de Ikea-website. Doel: een kledingrek kopen voor mijn dochter. Ik had geen tijd om de hele website door te ploeteren en maakte gebruik van het zoekveld. Mijn keus was snel gemaakt. Ik kreeg er nog leuke suggesties bij en binnen vijf minuten was alles geregeld. Ideaal, laagdrempelig, betaalbaar en voor herhaling vatbaar.
Tip 2: Ontwerp volgens de omgekeerde boomstructuur of een piramidestructuur
De boomstructuur is een zeer geschikte websitestructuur om informatie te delen.
Het is af en toe best even zoeken op de website van de gemeente Leiden. NB: Een nieuwe website is in de maak.
Bij de gemeente Delft zie je in één oogopslag waar je moet zijn als inwoner, toerist of bedrijf.
Tip 3: beperk het aantal lagen in de boomstructuur
De BplusC-site is opgebouwd uit heel veel lagen, met verschillende boodschappen. Dit bemoeilijkt het snel zoeken. Bijvoorbeeld het ‘even’ verlengen van je bibliotheekboeken, is een puzzel voor gevorderden. BplusC heeft een hoop te bieden, maar er gebeurt te veel op de site.
De website van het jeugdtheaterhuis is zeer overzichtelijk.
Tip 4: structureer de site, zodat het de indeling aansluit bij het bezoekersprofiel
De site van de Stadspodia in Leiden. Ik wil kaartjes kopen voor een voorstelling, maar krijg een advertentie te zien ‘Uw congres of evenement hier’.
De site van Bioscopen Leiden, wat een verademing. In één oogopslag de films die er draaien, op welke dag, en met nog een klik heb je al kaartjes gereserveerd.
Tip 5: denk aan een scenario, de click-flows en landingspagina’s.
De site van Kino’s kraanverhuur. Deze site komt in aanmerking voor meerdere gouden tips. Door gebruik van bijvoorbeeld deze typografie is het voor de bezoeker moeilijk leesbaar. Je moet zeer gemotiveerd zijn om verder te klikken.
De site van het UWV. Op zich is op de homepage een duidelijke indeling. Het wordt ingewikkeld zodra je gaat inloggen en op zoek moet naar specifieke informatie die voor jouw situatie relevant is.
Wil je meer weten over het structureren van de content van je website? Neem contact met ons op: info@hettingaprojecten of 06-10259764
Geef een reactie