Een toegankelijke website wordt voor een groot deel bepaald door de inzichtelijkheid van de structuur voor de bezoeker. Wanneer de bezoeker geen tijd hoeft te besteden aan het doorgronden van de website, blijft er meer aandacht over voor de inhoud. Een goede toepassing van de sitestructuur heeft een toegevoegde waarde voor zowel de gebruiker als de zoekmachine. Het zorgt voor betere vindbaarheid, meer bezoekers en uiteindelijk meer conversies.
Ik zet vijf gouden tips voor je op een rijtje, vanuit mijn persoonlijke ervaring op diverse websites, met voorbeelden van minder geslaagde structuren en hoe het wel moet.
Tip 1: Neem het gebruik en de gebruiker als uitgangspunt
Dat doe je door alle doelen te inventariseren, waarmee de bezoeker de site betreedt. Doelen kunnen zijn:
• Informatie verkrijgen
• Iets melden via email
• Spelletje spelen
• Iets kopen
Een voorbeeld uit de praktijk: een wasmachinestoring. Voor een gezin met drie kinderen reden genoeg voor alle hens aan dek. Op de site van AEG zag ik al snel dat ik bij Service en contact moest zijn. Maar vanaf toen was het wel even doorbijten om op juiste plek terecht te komen. Na wat heen en weer scrollen kwam ik bij Contact met AEG -> Wilt u een servicebezoek aanvragen, ga dan naar onze adviespagina.
De adviespagina is inderdaad heel adviserend, terwijl ik ergens met spoed mijn storing wil melden. Lang verhaal kort, het telefoonnummer bood uiteindelijk uitkomst en was heel dienstverlenend. De website kan hier echter nog punten op scoren.
Tip 2: Ontwerp volgens de omgekeerde boomstructuur of een piramidestructuur
De boomstructuur is een zeer geschikte websitestructuur om informatie te delen.
Tip 3: beperk het aantal lagen in de boomstructuur
Tip 4: structureer de site, zodat het de indeling aansluit bij het bezoekersprofiel
Tip 5: denk aan een scenario, de click-flows en landingspagina’s.
Wil je meer weten over het structureren van de content van je website? Neem contact met ons op: info@hettingaprojecten of 06-10259764
Geef een reactie