Vind jij ze ook zo irritant? Van die ondernemers die je constant hun product proberen te verkopen? Wat je ook vraagt, zegt, doet of denkt (ja, ze zijn ook nog helderziend), hun antwoord is altijd: “dan moet je mijn product/dienst/training/jaarprogramma kopen”. Dat is namelijk het antwoord op ALLES en voor IEDEREEN.
Ik kende zo’n ondernemer die een cursus verkocht. Als het gesprek op ondernemen kwam, zei ze steevast: “Weet je wat jij moet doen? Je moet mijn cursus gaan volgen”. Kwam iemands jeugd ter sprake, dan zei ze: “Weet je wat jij moet doen? …”. En had je het over een kennis van de neef van de buurvrouw van je tante: “Weet je wat hij moet doen?…” Want iedereen heeft issues, zei ze ook (het was dus zó’n cursus). Nou, ik weet wel wie de issues had, maar dat terzijde.
Je durft bijna niks meer tegen zo iemand te zeggen, want voor je het weet, word je weer met een cursus om de oren geslagen.
Dit soort ondernemers zijn in alles wat ze doen maar met één ding bezig: hun product verkopen. Ze hebben ooit gehoord van de kracht van herhaling in communicatie en proberen dan ook zo vaak mogelijk hun boodschap te verkondigen.
Maar ze vergeten daarbij iets heel belangrijks: als je die boodschap constant roept tegen mensen die er helemaal niet op zitten te wachten, dan vinden ze je na een tijdje gewoon onuitstaanbaar en wordt de kans dat ze iets van je kopen met elke herhaling kleiner.
Het tegenoverstelde zie ik ook. Ondernemers die zeggen “Ik heb geen zin om mezelf te ‘verkopen’ op social media”. En dan dus maar niks doen. Wat ze zijn bang om ook irritant gevonden te worden. Maar ja, ook dan is de kans best klein dat je wat verkoopt. Om de simpele reden dat niemand weet wat je te bieden hebt.
Gelukkig is er ook een gulden middenweg. Zichtbaar zijn, waarbij je gewoon je leuke zelf blijft. Echt, het kan. En dat is een van de dingen die je leert in mijn online masterclass Super Simpel Op Social Media op 14 juli.
Ja, deze online masterclass probeer ik nu ook aan jou te verkopen. Maar let op: die is echt niet voor iedereen. Schrijf je alleen in als je meer op social media wil doen dan je nu doet. En als je wilt ontdekken hoe het makkelijker kan. En hoe het leuker kan worden.
Weet jij al alles van social media? Heb jij inspiratie voor tien en alle tijd om elke week weer die tijdlijn te vullen? Of kent iedereen je al? Dan heb ik liever dat je dit bericht weg klikt, want dan kan ik je weinig meer bij leren. Maar doe jij nog niet zoveel op social media als je zou willen? Weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Of wat je er elke keer weer op zet? Schrijf je dan snel in, want er zijn nog een paar plaatsen over.