Dit weekend was ik bij het Publish a book & grow rich-seminar van Gerry Robert, schrijver van o.a. Millionaire Mindset. Ik heb al een jaar of acht een idee voor een boek in mijn hoofd, ben zelfs ooit al begonnen met het schrijven, en daarna verdween dat idee toch weer een beetje naar de achtergrond. Maar toevallig – of waarschijnlijk niet toevallig – kwam dat boek de laatste tijd weer een paar keer ter sprake. Dus toen ik vorige week dit seminar voorbij zag komen, wonder boven wonder het hele weekend een lege agenda had en ook nog eens gratis een kaartje kon krijgen, moest ik hier natuurlijk wel heen.
Bij dit soort gratis evenementen geldt meestal: gratis = salespitch. Maar niets was minder waar voor dit event. Ja, Gerry probeert uiteraard een heel duur vervolgtraject te verkopen (en mijn inschatting is dat hij dit weekend zeker zo’n zeven tot acht ton heeft verdiend, maar dat terzijde). Maar met alle informatie en inspiratie die hij je geeft, ben ik ervan overtuigd dat je het ook zelf kan.
Drie dagen lang kwam ik er stuiterend vandaan. Ik dacht namelijk dat ik naar het seminar ging om weer geïnspireerd te raken om mijn boek op te pakken. Het hele verhaal had ik tenslotte al in mijn hoofd, ik hoefde het alleen nog maar even uit te werken… Maar man, wat een inzichten en aha-momenten heb ik dit weekend opgedaan! Daar wil ik er graag een paar van met je delen.
Heel eerlijk gezegd wilde ik vooral een boek schrijven, omdat het me zo gaaf lijkt om een boekwinkel in te lopen en dan daar mijn eigen boek te zien liggen! En natuurlijk moet het ook vermakelijk en inspirerend zijn, anders koopt niemand het.
Dit weekend ging het helemaal niet over de verkoopcijfers. Gerry Robert ziet een boek vooral als een marketingmiddel. Een middel om je kennis te delen, om jezelf neer te zetten als expert én als een manier om meer omzet te genereren. Niet door duizenden boeken te verkopen (de meeste schrijvers worden daar niet rijk van), maar door alle kansen er omheen, zoals naamsbekendheid, nieuwe klanten aantrekken of betaalde lezingen geven.
Al jaren is dat boek schrijven een plan voor ‘ooit’ (zo heet letterlijk de to do-lijst waar hij al jaren op stond). Voor als ik ooit meer tijd heb. Maar dat moment kwam dus maar niet. Nu ik dit boek ook als een marketingmiddel ben gaan zien en niet meer als een hobbyprojectje, lukt het me opeens makkelijk om er tijd voor te maken. Omdat ik het grotere plaatje met kansen zie. Elke week maak ik tijd in mijn agenda om aan mijn bedrijf te werken en opeens kan dit boek naar deze to do-lijst.
Een boek schrijven hoeft ook geen jaren te duren. Als je zomaar als een kip zonder kop gaat schrijven waarschijnlijk wel, maar je hebt dus een strategie, een plan en een goed systeem nodig. Dat maakt het overzichtelijk, je weet precies wat je moet doen. En het belangrijkste: zet die eerste stap. Zodra je je eerste woord hebt geschreven, ben je schrijver van een ‘upcoming book’, zoals Gerry dat mooi verwoordde.
Zo had ik dus nog nooit naar het schrijven van een boek gekeken.
Eigenlijk precies wat ik ook tegen mijn klanten zeg:
- Communicatie is een middel en geen doel. Maar doe je klanten een plezier en laat ze profiteren van alle kennis die jij te delen hebt.
- Als je weet wat het oplevert, dan máák je tijd voor je zichtbaarheid, je zou wel gek zijn om het niet te doen.
- En met een goed plan gaat alles sneller en efficiënter (hoe jij een plan maakt om makkelijker klanten aan te trekken, kan ik je leren in de training Word een Klantenmagneet)
Dus vanaf nu maar wat beter naar mijn eigen advies gaan luisteren… Dat boek komt er in ieder geval, daar ben ik na dit weekend wel van overtuigd.
Heb jij ook weleens zo’n aha-moment in het ondernemen gehad? Ik zou het leuk vinden als je die hieronder wilt delen.