Toeval bestaat niet. Of toch wel? Ik ben er nog niet helemaal uit waar ik in ‘geloof’. Ik heb niet het idee dat alles in het leven voorbestemd is, dat er een of ander groots plan is waar we allemaal ongemerkt in figureren. Aan de andere kant is volgens mij ook niet alles maakbaar. Wij kleine menselijke wezentjes denken weleens dat we de hele wereld naar onze hand kunnen zetten, maar dat is natuurlijk niet zo. We zijn wel goed in het verpesten van de aarde, maar het lukt met onze ‘superpowers’ nog niet zo goed om het ook weer op te lossen, nietwaar?
Maar toch, sommige dingen zijn bijna niet te verklaren. Dat je aan de andere kant van de wereld opeens een bekende tegenkomt. Of het trucje (zo noemt mijn vriend het althans) dat als ik wel wat nieuwe klanten kan gebruiken, dat ik dat een paar keer hardop zeg tegen anderen. En vaak komen er binnen een week of twee weer nieuwe klanten op mijn pad. (Dit werkt overigens niet bij de Staatsloterij, heb ik geprobeerd). Magische aantrekkingskracht, energie, datgene zien wat je wil zien? Of toch gewoon stom toeval?
Klinkt nogal filosofisch hè, voor mijn doen? Oké, genoeg daarvan 😉. Want waar ik zeker niet in toeval geloof, is in het ondernemerschap. Als ondernemer ben je wel voor het overgrote deel zelf verantwoordelijk voor je eigen succes. Ja, ik weet dat er omstandigheden zijn waar je zelf helemaal niks aan kan doen. Ik zag corona ook niet aankomen. Maar hoe je ermee omgaat, dat is een keuze. Ga je in een hoekje zitten wachten tot het vanzelf weer beter gaat of bedenk je een plan B?
En actie is altijd een betere keuze dan je succes van het toeval af laten hangen. Wachten tot iemand je belt of toevallig op je website terecht komt. Dat kan natuurlijk efficiënter.
Als jij een goed aanbod hebt, dan zijn daar klanten voor. En als jij je product al eens verkocht hebt, al is het maar een paar keer, dan is daar blijkbaar een markt voor. Dan kan je blijven zitten wachten tot er toevallig een klant aanklopt, maar dan kan je waarschijnlijk lang wachten. Misschien werkt de wet van de aantrekkingskracht wel echt. Maar ik help die toch liever een handje…
Binnenkort geef ik weer mijn gratis masterclass Hoe kom ik in beeld bij mijn ideale klant? Hierin ontdek je wat je moet doen om het aantrekken van klanten niet aan het toeval over te laten, maar zelf te doen wat daarvoor nodig is. Ben je erbij? Meld je hier aan >>