Veel van mijn klanten werken deze maand aan hun jaarplan. En misschien ben jij daar ook wel mee bezig. Daarom wil ik je een paar tips geven om ervoor te zorgen dat je jaarplan niet in een digitale la verdwijnt en je er in december achter komt dat je je doelen helaas (weer) niet gehaald hebt. Maar dat je er met dit plan in de hand een succesvol jaar van gaat maken.
Gewenste jaaromzet
Het uitgangspunt van een jaarplan is vaak je gewenste jaaromzet. Hoe bepaal je die? Kies je een willekeurig bedrag of pak je je omzet van vorig jaar en gooi je daar een percentage bovenop? De vraag is: hoeveel heb je nodig? Wat heb je aan vaste kosten en welke variabele kosten verwacht je? En wat zou je jaar nou helemaal geweldig maken? Een mooie reis, een nieuwe badkamer, een andere auto,… ? Als je dit bij elkaar optelt, dan weet je echt wat je aan omzet nodig hebt. Doe dit zowel voor privé- als zakelijke uitgaven. Verdeel vervolgens je jaaromzet over twaalf maanden. (Als je van plan bent regelmatig op vakantie te gaan, dan is het wellicht handiger om je omzet door tien maanden te delen).
Omzet realiseren
Nu weet je wat je per maand aan omzet wil, maar bedenk daarbij ook waar je die mee gaat verdienen. Hoeveel klanten heb je daarvoor nodig? Of hoeveel van welk product moet je verkopen?
Acties
En tot slot – maar dit onderdeel van het jaarplan wordt regelmatig vergeten – welke acties ga je doen om je doelen te halen? Begin hiervoor bij het eindpunt.
- Als je X aantal nieuwe klanten wil, hoeveel verkoopgesprekken moet je daar dan voor voeren?
- En hoe kom je aan dat aantal verkoopgesprekken?
- Hoeveel potentiële klanten moet je dan bellen?
- Hoe kom je aan deze leads? Wat ga je doen om zichtbaar te zijn?
- Hoe vaak per week/maand ga je naar netwerkbijeenkomsten?
- Hoe veel berichten plaats je per week op social media?
Niet elke maand in een jaar is hetzelfde. Als je weet dat het koopgedrag van jouw klanten fluctueert, hou daar dan rekening mee in je plan. Zodat je niet teleurgesteld bent als je omzet in januari wat minder dan gemiddeld is, terwijl je weet dat je bijvoorbeeld in december altijd een topmaand hebt.
Extra uitpakken
Ook kan je alvast nadenken of er momenten in het jaar zijn dat je extra kan uitpakken. Aanhaken rond feestdagen bijvoorbeeld of een leuke actie rond je verjaardag of die van je bedrijf.
Met zo’n jaarplan heb je voor jezelf al een leidraad voor het hele jaar gemaakt. Zo weet je steeds of je op schema loopt of dat je misschien ergens even een tandje bij moet zetten. Veel succes, maak er een mooi jaar van!