Iedereen moet weleens iets over zichzelf schrijven: voor op je website, LinkedIn-profiel, een offertetekst of een elevatorpitch. Maar schrijven over jezelf is hartstikke lastig. Je wilt niet arrogant overkomen, maar tegelijkertijd heel graag vertellen wat je goed kan. En daarom ga je jezelf vaak bij iedere zin redigeren. We zijn ook veel strenger voor onszelf dan voor een ander en zo wordt het dus heel lastig om een stukje over jezelf op papier te krijgen.
Ik ga je een aantal tips geven waardoor dit hopelijk wat makkelijker wordt.
Tip 1: Bedenk wie je lezer is
Bedenk altijd voor wie je schrijft. Is dat een bestaande klant of relatie, een potentiële klant of iemand die nog nooit van je gehoord heeft? Verplaats je in de lezer. En bedenk ook wat je bij die lezer wilt bereiken. Die wil weten ‘what’s in it for me?’. Stel, je doelgroep is je potentiële klant. Voordat die daadwerkelijk jouw product of dienst afneemt, wil hij niet alleen weten waar je goed in bent. Hij wil een indruk van jou krijgen, een goed gevoel, je het werk gunnen… Niet zozeer wat je kán is belangrijk voor de lezer, maar wat je voor hem of haar kan betékenen.
Tip 2: Schrijf zoals je praat
Schrijf in de eerste persoon, als het echt over jou gaat, zoals je LinkedIn-profiel of een persoonlijke bio. Als je overduidelijk een eenmanszaak hebt, is het helemaal niet gek om je website in de ik-vorm te schrijven. Voor een website kunnen er redenen zijn om toch in de derde persoon te schrijven (je wilt je bedrijf groter en dus minder kwetsbaar laten lijken of je hebt geen persoonlijk contact met je klanten, bijvoorbeeld een webshop). Maar over het algemeen is de trend dat het steeds persoonlijker mag.
Ga ook niet opeens moeilijke woorden gebruiken, zoals betreffende, accuraat, ampel of substantieel. Je hoeft je niet chiquer voor te doen dan je bent. Wees jezelf, ook op papier.
Tip 3: Gebruik geen clichés
Betrouwbaar, professioneel, klantgericht, ik zie ze nog zo vaak in persoonlijke teksten staan. Dat zijn wel de minste eigenschappen die je van een ondernemer mag verwachten, toch? En het zeggen maakt het nog niet waar, dat kan je alleen bewijzen door het te zijn: ‘Show, not tell’. En nog zo’n dooddoener: ik zet me altijd voor 200% in. Afgezien van het feit dat het taalkundig onjuist is, is 100% ook genoeg hoor. En bovendien, je hebt ook je dag weleens niet.
Tip 4: Lap oude taalregels aan je laars
Herinner je je nog die taalregels die je vroeger hebt geleerd? Je mocht een zin niet beginnen met ik of met een voegwoord zoals en, of, maar. Vergeet deze regel. Grote schrijvers als Dan Brown, Nicci French en Stephen King weten allang dat dit je verhaal veel spannender en aantrekkelijker maakt. Gewoon doen dus als je denkt dat je tekst daarvan verbetert.
‘Voor de honderdste keer bedacht ze dat ze een helm voor hem moest kopen. Want wat als hij ervan afdonderde en op zijn hoofd terechtkwam? En sowieso: wat was ze nou voor een moeder…’ Nicci French – De dag van de doden
Tip 5: Vertel een verhaal, wees persoonlijk
Laat meer zien dan alleen je kennis en ervaring. Hiermee kan je je onderscheiden van je concurrenten. Door wat meer van jezelf als persoon te laten zien, krijgt je lezer een band met je, dat schept vertrouwen. En dat maakt de kans dat ze zaken met je gaan doen natuurlijk groter. Bovendien wordt een tekst daardoor veel interessanter om te lezen. En onthoudt de lezer de boodschap dus makkelijker.
Een voorbeeld. Je zou kunnen schrijven:
Ik ben Pieter en ik ben werkzaam in de financiële sector op strategisch niveau voor cliënten met bedrijfskundige vraagstukken. U kunt bij mij terecht voor ondersteuning bij fusies & overnames, financierings- en recoveryvraagstukken.
Klinkt best wel saai. Je zou het ook zo kunnen doen:
Ik ben Pieter en ik ben scheidsrechter tophockey bij Hockeyvereniging De Lange Stick. Als uw financiële partner neem ik ook graag de leiding bij uw bedrijfskundige vraagstukken zoals financiering, bedrijfsovername of interim-management. Mijn vasthoudendheid en winnaarsmentaliteit zorgen ervoor dat ik altijd ga voor het beste resultaat.
Behalve dat dit de tekst een stuk leesbaarder maakt, geeft dit Pieter ook een persoonlijkheid (zonder al je goede kanten zelf te hoeven benoemen): het is een sportman, hij doet aan teamsport en kan dus samenwerken, hij doet vrijwilligerswerk en is dus sociaal, en hij fluit op hoog niveau, dus is resultaatgericht.
Bovendien zorgen persoonlijke details voor leuke gespreksonderwerpen voor wanneer je je lezer later persoonlijk spreekt. Zo had ik onlangs in mijn out-of-office-reply de volgende tekst staan:
Ik kan je mail momenteel niet beantwoorden. Ik ben deze week namelijk naar Frankrijk, waar ik mee ga doen aan Alpe d’HuZes. Voor dringende zaken kun je me bellen (op 7 juni ben ik op de Alpe d’Huez van het uitzicht en het evenement aan het genieten en zal ik waarschijnlijk niet opnemen).
Weken later kreeg ik hier nog steeds hele leuke reacties op, van mensen die het mooi vonden dat ik aan zo’n evenement voor het goede doel mee ging doen. Ze vonden het bovendien ook helemaal niet erg dat hun mail pas een week later beantwoord werd.
Bonustip: laat het schrijven door een ander doen
Daarmee bedoel ik niet per se dat je het aan een professionele tekstschrijver moet uitbesteden (mag natuurlijk wel, want voor hun is het waarschijnlijk een makkie). Maar als het echt niet lukt om zelf wat op papier te krijgen, kan je ook een vriend(in), collega-ondernemer of medewerker vragen om een eerste opzet te schrijven. Die neem je dan als uitgangspunt om je eigen verhaal te schrijven. Schrijven over een ander is namelijk zoveel makkelijker dan over jezelf schrijven.
Tot slot, wees niet te streng voor jezelf. Ga niet elke zin redigeren, maar ga eerst gewoon schrijven. En pas als je eerste versie af is, ga je schaven, schrappen en herschrijven. Bekijk je tekst door de ogen van je lezer. Wat zou die ervan vinden? Vindt-ie het interessant, leesbaar, begrijpelijk, aantrekkelijk? Grote kans dat het dan een prima tekst is.
Vind je het na het lezen van deze tips nog steeds lastig om over jezelf te schrijven? Dan heb je misschien voor jezelf je boodschap nog niet helemaal helder. Wil je hier eens over sparren? Vraag dan een gratis strategiegesprek aan.
Wil je onze tips voortaan in je mailbox ontvangen? Laat dan hier je mailadres achter.