LinkedIn heeft een handige tool om te kijken hoe goed jouw profiel scoort, namelijk de Social Selling Index, of SSI-score. Wat is het en hoe kan je hem verbeteren?
De SSI-score is een onderdeel van het premium-pakket van LinkedIn, maar je kan hem ook zonder dit pakket vinden op https://www.linkedin.com/sales/ssi.
Wat is de Social Selling Index?
Met de Social Selling Index beoordeelt LinkedIn jouw profiel en je LinkedIn-gebruik. Hoe hoger je score, hoe meer voorrang je krijgt in zoekresultaten en in de tijdlijn van je volgers.
De score van 0 tot 100 punten is gebaseerd op vier onderdelen:
- Het creëren van je professionele merk
- De juiste personen vinden
- Informatie uitwisselen
- Relaties opbouwen
Voor elk onderdeel zie je een score en zo kan je dus zien op welke vlakken je je profiel en LinkedIn-gebruik nog kan verbeteren.
Onder je huidige SSI-score zie je de ontwikkeling per week en de gemiddelde scores van mensen uit jouw bedrijfstak en uit je netwerk.
Waar is de SSI-score op gebaseerd?
Hoe hoog je score per onderdeel is, hangt van meerder factoren af. Hoe het algoritme van LinkedIn dit precies berekent, weet bijna niemand, maar onderstaande zaken dragen daar zeker aan bij.
Het creëren van je professionele merk
- Hoe volledig is je profiel? Zorg dat deze ‘Zeer deskundig’ of ‘All star’ is. Dit bereik je o.a. door een goede headline en samenvatting en door het maken van een bedrijfspagina en daarnaar te linken.
- Heb je media toegevoegd aan je profiel in het onderdeel Uitgelicht?
- Ontvang je onderschrijvingen voor je vaardigheden?
- Schrijf je artikelen of blogs op LinkedIn?
De juiste personen vinden
- Log je dagelijks in op LinkedIn?
- Zoek je regelmatig mensen op?
- Bekijk je profielen van anderen (ook van derdegraadsconnectie)?
- Bekijk je wie jouw profiel heeft bekeken?
Informatie uitwisselen
- Reageer, deel of like je content van anderen?
- Reageren mensen op jouw berichten?
- Ben je lid van LinkedIn-groepen?
- Als je een InMail verstuurt, reageert dan meer dan 10% van de ontvangers? (InMail is alleen beschikbaar in het Premium-pakket)
Relaties opbouwen
- Link je met mensen uit de tweede en derde graad in je netwerk?
- Link je met mensen met een lage of een hoge functie (bijv. directieleden)?
- Stuur je linkverzoeken? En worden die door meer dan 20% geaccepteerd?
Geen doel maar een middel
Jouw SSI-score geeft je inzicht in hoe jouw profiel het ‘doet’, maar staar je er niet blind op. Het is echt een middel en geen doel op zich. Want je kan je score opkrikken door bijvoorbeeld meer artikelen te schrijven, maar gewone berichten hebben vaak een veel groter bereik. Dus wat is dan handiger? En je kan misschien gaan linken met allerlei directieleden van grote bedrijven, maar als jouw klanten vooral in het MKB zitten, dan heb je niet zoveel aan die connecties.
Gebruik de Social Selling Index dus om te kijken waar voor jou nog kansen liggen. Maar kijk vooral ook in de praktijk wat werkt en wat niet. Met welke berichten krijg je veel bereik? Op welk soort berichten wordt veel gereageerd (en door de juiste mensen, dus jouw ideale klant)? En baseer daar vooral je strategie op.
In mijn e-book 10 tips voor een supergoed LinkedIn-profiel geef ik wel een aantal tips die je zeker kunnen helpen aan een hogere SSI-score. Download hem gratis.