Als je bedrijf groeit, kan je op een gegeven moment niet meer alles zelf doen. Er zit voor iedereen maar 24 uur in de dag en er komt een moment dat je keuzes moet gaan maken wat je met je beperkte tijd doet. Ik zeg altijd: doe zelf vooral waar je het beste in bent en wat je leuk vindt en besteed de rest zoveel mogelijk uit.
Alleen bij het uitbesteden van social media denk ik daar een beetje anders over. Ik weet dat dit iets is wat veel ondernemers echt niet leuk vinden en wat ook nog eens tijd kost. En wat ze dus het liefst door iemand anders zouden willen laten doen.
Waarom je beter zelf je social media kan doen
Zelf heb ik jaren social accounts van allerlei bedrijven beheerd. Een van de redenen waarom ik hiermee gestopt ben, is omdat het niet altijd het resultaat opleverde wat ik voor ogen had. Succesvol social media uitbesteden, werkt naar mijn idee alleen als er een heel goede samenwerking is tussen klant en opdrachtnemer. Met succesvol bedoel ik dat het resultaat oplevert: groter bereik, meer naamsbekendheid, nieuwe klanten.
Dat lukt alleen als er echte connectie met jouw volgers gemaakt wordt. Als kleine ondernemer bén jij je bedrijf en jouw volgers willen met jou communiceren. Dat kan jij dus het beste zelf.
Succesvol uitbesteden kan als je samen een duidelijke strategie bepaalt. En als degene aan wie je het uitbesteed jouw bedrijf (en jou) door en door kent en feeling heeft met je klanten. Zodat het voor die klant precies hetzelfde voelt als wanneer ze met jou zouden praten.
Leer eerst zelf het kunstje
Mijn advies: zorg voor je het gaat uitbesteden dat jij zelf het kunstje goed beheerst. Als jij zelf precies weet hoe je met jouw volgers wilt communiceren, dan kan jij iemand anders daar ook goed in briefen.
Wil je leren hoe je zelf met meer gemak je social media doet? En hoe je dat al succesvol kunt doen, ook als je maar een uurtje per week de tijd hebt? Schrijf je dan snel in voor de online masterclass Super Simpel Op Social Media.
Weet je trouwens hoe ik vaak herken dat iemand zijn social media uitbesteedt? Als er opeens in de derde persoon wordt geschreven. Je praat natuurlijk nooit in de derde persoon over jezelf, maar blijkbaar vinden sommige contentbeheerders het lastig om echt in de huid van hun klant te kruipen.
PS: Een tussenweg die wel goed werkt: schrijf al je content zelf, maar laat het plaatsen op de verschillende platformen, het versturen van je e-mails, etc. door iemand anders doen. Dat scheelt je ook al heel veel tijd.