Berichten op social media met een foto of video krijgen veel meer likes, shares en reacties én dus een veel groter bereik dan berichten zonder beeldmateriaal. Maar hoe kom je aan geschikt beeldmateriaal? Met Canva ontwerp je die zelf.
Stel, je verkoopt taarten of auto’s, dan is het natuurlijk niet zo moeilijk. Je product spreekt voor zich en is op allerlei manieren mooi in beeld te brengen. Echter, de meeste ondernemers bieden diensten aan die minder eenvoudig in foto’s of video’s te vatten zijn. Dan moet je iets creatiever zijn. Natuurlijk zijn er op internet talloze websites waar je (gratis) stockfoto’s kan downloaden. Alleen zijn die vaak nogal saai, generiek en/of net even te gelikt.
Zelf ontwerpen
Leuker is het om zelf beeldmateriaal te ontwerpen met Canva. Heel eenvoudig maak je hiermee plaatjes voor bij je berichten op social media, maar ook Facebook-omslagfoto’s, infographics, posters en nog veel meer. Canva heeft een zeer uitgebreid aanbod aan lay-outs, voorbeelden, losse elementen, lettertypes en foto’s, waarmee het ook voor niet-vormgevers heel simpel is om een origineel ontwerp te maken. En uiteraard is het ook mogelijk om volledig je eigen ontwerp te maken. In de database van – volgens eigen zeggen – een miljoen afbeeldingen is voor bijna elk onderwerp wel een foto te vinden. Sommige zijn gratis, voor andere betaal je 1 dollar voor eenmalig gebruik. Ook kan je je eigen foto’s uploaden.
Door een eigen stijl te ontwikkelen met Canva geef je al jouw social-mediaposts herkenbaarheid. Bijvoorbeeld: