Mijn mailbox zit regelmatig vol e-mailnieuwsbrieven. In tegenstelling tot velen vind ik dat helemaal niet erg, ik heb me voor vrijwel elke lijst vrijwillig aangemeld. Ik doe namelijk heel veel inspiratie op door te kijken naar hoe anderen het doen. Ondernemers die heel succesvol zijn, doen blijkbaar iets goed, dus daar leer ik graag van.
Het leuke is dat je daardoor ook snel trends signaleert. Zo ontdekte ik de afgelopen maanden een nieuwe trend die ik maar de ‘oeps-mail’ zal noemen. Je krijgt een mail van een ondernemer en een paar uur of een dag later volgt er een mail met ‘Oeps, in de vorige mail zat een foutje. Hierbij nogmaals mijn mail, maar nu met de juiste datum/info/etc.’ Of ‘Excuus, je moet niet in de kerstvakantie met de kinderen om je heen een nieuwsbrief willen schrijven’.
Het lijkt wel of alle grote online-marketeers naar dezelfde cursus zijn geweest, want ik krijg deze mails onderhand zo vaak dat het geen toeval meer is. Bovendien zijn dit ondernemers die: A. hun business superserieus nemen en echt geen mail de deur uitsturen zonder hem heel goed gecheckt te hebben. En B. hun zaken zo goed op orde hebben dat ze heus niet met kerst aan het werk zijn.
Met het risico dat ik nu de truc verklap, maar het werkt wel! En wel om de volgende redenen:
- Je weet dat lang niet alle e-mailnieuwsbrieven geopend worden. Door oeps/sorry/foutje wordt je lezer toch nieuwsgierig naar wat er nou fout gegaan is en openen ze je mail toch.
- Fouten maken is menselijk, dus het maakt je menselijker, je komt dichter bij je lezer te staan. We vinden het stiekem toch allemaal wel fijn om te weten dat ook de grote jongens en meisjes weleens een foutje maken 😉
Herken je dit, heb jij ook zulke mails gehad? En trapte je erin? Ik weet niet of we nu massaal deze oeps-mails moeten gaan versturen. Dan wordt het toch een beetje een geforceerd trucje. Maar met deze tactiek in je achterhoofd kan je misschien wel andere manieren bedenken waardoor je mails vaker geopend worden en waarmee jouw lezers zich nog meer met je kunnen identificeren.
Wil je hier eens met me over sparren? Neem contact met me op.