Groot nieuws op socialmediagebied afgelopen week: Facebook kondigde aan het algoritme drastisch te gaan wijzigen om ‘meer prioriteit te geven aan berichten die aanzetten tot gesprekken en betekenisvolle interactie’. In Jip-en-Janneketaal betekent dit: meer plek in het nieuwsoverzicht voor berichten van vrienden en familie en minder voor bedrijfspagina’s, merken en nieuws.
Is deze maatregel echt zo nadelig voor ondernemers? Ja, het kan zijn dat je bereik erg terugloopt als er niet veel interactie op je pagina is (en je daar geen verandering in brengt). Maar door deze update worden ondernemers gedwongen om weer eens kritisch te gaan kijken naar wat hun volgers nou echt van ze willen zien. En is dat niet het belangrijkste, je klant centraal stellen? Weten waar je klant behoefte aan heeft en hem dat ook bieden? Dat kan alleen door met je klant in gesprek te gaan, zowel online als offline.
Ik geef je een paar tips om toch op Facebook onder de aandacht van je volgers te blijven:
Tip 1: Instelling ‘Als eerste weergeven’
Wanneer je niks van een pagina wilt missen, kan je in de voorkeuren voor je nieuwsoverzicht kiezen voor ‘Als eerste weergeven’. Vraag je volgers dit te doen, zodat ze alle berichten van je pagina in hun nieuwsoverzicht te zien krijgen.
Tip 2: reageer altijd op reacties
Interactie was al een belangrijk criterium voor de ranking van berichten op Facebook en dat wordt nu alleen nog maar belangrijker. Deze tip geldt dus nog steeds: als er op je berichten gereageerd wordt, schrijf – als daar maar enigszins aanleiding toe is – een opmerking terug. Ga echt in gesprek, stel vragen, toon interesse. Dus niet alleen een vind-ik-leukduimpje of een superkort Thx!
Tip 3: zorg voor content waarop gereageerd wordt
Plaats content waar je volgers echt op zitten te wachten, waar ze wat aan hebben. Bekijk in de statistieken van je pagina welke berichten veel interactie opleveren en leer zo de wensen van je volgers kennen.
Facebook geeft zelf een aantal suggesties voor soorten berichten die waarschijnlijk hoger in het nieuwsoverzicht terecht komen (ja, Facebook is altijd nogal vaag in de informatie rondom algoritmes):
- Live video’s leveren gemiddeld zes keer meer interactie op dan gewone video’s. Kijk dus eens of je die voor je bedrijf in kan zetten. Een live video kan je gebruiken om tips te delen, maar ook om bijvoorbeeld een nieuw product te demonstreren of te testen.
- Het aanmaken van Facebookevenementen zoals workshops, presentaties en andere events levert vaak interactie op.
- En actueel nieuws kan discussies op gang brengen over belangrijke zaken, aldus Facebook.
Tip 4: Doe mee aan interactie
Als je interessante content ziet (van een persoon of van een bedrijf), scrol er dan niet alleen langs of geef een snelle like. Maar neem heel even de tijd om te reageren, om in gesprek te gaan. Er wordt regelmatig geklaagd dat door social media de wereld juist minder sociaal is geworden. Nou ben ik het daar sowieso niet mee eens, maar op deze manier wordt Facebook in ieder geval weer een echt sociaal platform. Zo help je bovendien je mede-ondernemers en wordt Facebook toch ook gewoon weer leuker?
Vissen naar interactie
Het gebruik van zogenaamde engagement bait om meer likes, shares en reacties binnen te hengelen, wordt door Facebook verder afgestraft. Facebookgebruikers houden niet van spammerige berichten als ‘LIKE als je in 1976 geboren bent!’ of ‘Welke kleur vind je het mooist: duimpje voor geel, hartje voor paars?’. Doe dit dus niet (meer), want vanaf deze week worden deze berichten toch veel minder getoond. En pagina’s die vaker gebruik van maken van tactieken om de interactie kunstmatig te verhogen, worden als gehele pagina hierop afgerekend. Lees meer over de maatregelen tegen engagement bait van Facebook.
Wil je eens brainstormen met mij en andere ondernemers over je social media content? Kom dan naar de maandelijkse social media inspiratiesessie.
Wil je onze tips voortaan in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.