Vroeger kon je een bericht sturen naar een hele groep van je LinkedIn-connecties, alsof je een mail in bcc stuurde (dus met de mailadressen onzichtbaar voor geadresseerden onderling). Dit heeft LinkedIn alweer enige tijd geleden gewijzigd, maar – zoals dat vaak gaat bij social media – is dit niet door iedereen opgemerkt.
Als je nu een bericht naar een hele groep stuurt, wordt het een ‘gesprek’. Iedereen in de groep kan alle andere toegevoegde ontvangers zien en antwoorden op het bericht zijn voor iedereen zichtbaar. Prima als je dit weet en een gesprek met een groep op gang wilt brengen. Echter de meeste groepsberichten die ik krijg, zijn helemaal niet zo bedoeld. Dat zijn bijvoorbeeld trotse aankondigingen van een nieuwe website of een terugblik op het afgelopen jaar. En dan kan zo’n bericht – zeker als veel mensen gaan reageren – als storend ervaren worden, ongewenste spam, schending van de privacy, etc. En dat is vast niet de bedoeling van je mailing.
Hoe dan wel? Een paar suggesties:
- Stuur elke geadresseerde een apart bericht, op hem/haar persoonlijk afgestemd. Dat is meer werk, maar zeg nou zelf, een persoonlijke aanhef trekt toch veel meer de aandacht?
- Bedenk: hoort dit nieuws echt in een bericht of kan je het ook als (openbare) update plaatsen?
- Verstuur een e-mailing (zoals de Hettinga Projecten-nieuwsbrieven). Gebruik hiervoor een goed mailing-programma, zoals Constant Contact of Mailchimp, zodat je mails aan de regels en eisen voor e-marketing voldoen.
Wil je hier meer over weten? Neem gerust contact op!