10 favoriete albums, 10 favoriete boeken, 10 keer niks…
Ja sorry hoor, maar elke week lijkt er een nieuwe kettingbrief-achtige actie op Facebook te ontstaan waar echt niemand wat aan heeft, dan wel op zit te wachten. “Deel 10 dagen lang elke dag je favoriete [vul hier het product van de week in], zonder context. En zadel ook nog eens elke dag iemand anders met deze challenge op”.
Waarom?!? Wat hebben we eraan om alleen een paar plaatjes van platenhoezen of boekcovers te zien? Vertel er dan tenminste bij waarom dit je favorieten zijn en inspireer me om deze ook te gaan luisteren of lezen. Deel er een mooi persoonlijk verhaal bij en de kans is groot dat ik dat nog ga onthouden ook.
Laat me je websites zien!
De allernieuwste rage is ‘Laat me je websites zien!’. Een oproep om je website in de comments te plaatsen en daarna het bericht te kopiëren en op je eigen pagina te zetten. Zogenaamd om meer bereik te krijgen en te ‘netwerken’. En er wordt hartstochtelijk op gereageerd, 40 reacties heb je zo. Maar even, hoeveel mensen denk je dat daadwerkelijk al die 40 reacties lezen én ook nog op die websites gaan klikken? Dus heel veel meer traffic naar je website zal je er niet door krijgen.
Goed voor het algoritme…?
Dan kan het nog wel leuk lijken voor je bereik op Facebook, zoveel interactie. Want dat heb je vast wel eens gehoord: je moet reacties uitlokken op social media, dat is goed voor het algoritme (het mechanisme dat bepaalt hoe vaak en bij wie jouw social media berichten getoond worden).
Toch een paar kanttekeningen… De meeste ondernemers die ik hieraan mee zien doen, doen dat vanaf hun persoonlijke profiel. Daar heeft je bedrijfspagina dus niet zoveel aan. Plaats je deze oproep wel via je zakelijke pagina, dan lijkt dat mooi, 40 reacties! Alleen comments van maar één woord doen niet zoveel voor het algoritme. En www.diesupermooiewebsitewaarjezotrotsopbent.nl is toch echt maar één woord.
… Of toch niet?
Ik ben geen expert op het gebied van algoritmes, maar ik kan me zo voorstellen dat dit zelfs negatief werkt. Na drie keer ‘Laat me je websites zien!’ hebben de meesten het wel gehad en scrollen snel door als ze weer een zelfde bericht voorbij zien komen. Waardoor Facebook kan denken (voor zover een online platform kan denken): dit account plaatst oninteressante berichten, die moeten we maar wat minder bereik geven.
Laten we het internet vullen met leuke, interessante content. Wat zie jij zelf het liefste op social media? En plaats daar dan lekker veel van. Ik kan me niet voorstellen dat dat plaatjes van boekenkaften zijn…
Inspiratie nodig voor content waar jouw volgers wel op zitten te wachten? Bestel de 365 Dagen Social Media Inspiratiekalender.