Irritante verkopers
Vroeger werkte ik bij het Leidsch Dagblad. Daar hadden we een afdeling Direct Marketing. Je weet wel, die jongens (en meisjes, maar meestal jongens) die je in de stad een krant onder je neus duwen. “Gratis”, zeiden ze en vervolgens willen ze je wel graag een abonnement verkopen. Irritant? Misschien, maar het werkt wel, dit was toch echt dé manier om aan nieuwe abonnees te komen.
En als jij meer klanten wil, kan je zelfs nog wat van ze leren.
Krantenverkopers doen namelijk drie dingen die jij ook zou moeten doen als je meer klanten wil:
1. Iets gratis weggeven
2. Een aanbod doen
3. Om de deal vragen
Stap 1 lukt vaak nog wel, je deelt kennis via social media, een e-book of je geeft weleens een gratis webinar. Maar doe je vervolgens ook een aanbod? Vertel je op LinkedIn weleens heel concreet wat je te bieden hebt en voor wie? Verzamel je via je e-book mailadressen zodat je per mail een vervolgaanbod kan doen? Doe je aan het eind van je webinar een ‘verkooppraatje’? Of laat al die waardevolle leads gewoon lopen?
En als je wel een aanbod hebt gedaan, vraag je dan ook om de deal? Als je merkt dat iemand jou gewoon nodig heeft, kom je dan ook daadwerkelijk tot zaken? Bel je offertes na? Wat doe je als iemand ‘er nog even over moet nadenken’?
De beste verkopers doen deze drie dingen consequent tot ze een ja of een keiharde nee hebben. Maar zo lang een misschien nog een ja kan worden geven ze niet op. En denk je dat het die krantenverkopers wat kan schelen als sommige mensen ze irritant vinden? Dat waren toch niet hun ideale klanten, maar aan het eind van de dag hebben ze wel hun doel bereikt.
Tot zover mijn gratis kennis, natuurlijk heb ik voor jou ook een aanbod 😉. Nieuwe klanten aantrekken, dat is waar ik je bij kan helpen. In mijn Word een Klantenmagneet-traject gaan we samen kijken hoe jij stap 1, 2 en 3 het beste in kan vullen en uit kan voeren. Zodat jij makkelijker nieuwe klanten aantrekt en die omzet gaat halen waar je van droomt. Wil je hier meer over weten? Plan dan even een gratis strategiegesprek met me in. Hebben we een deal?