Valentijnsdag, de dag van de liefde ❤️. Heb je er weleens bij stil gestaan dat het verleiden van jouw ideale klant nogal wat overeenkomsten heeft met het veroveren van de man of vrouw van je dromen? Dus lees snel verder als jij ook op zoek bent naar die ideale klant (of die droomman/vrouw natuurlijk).
Om te beginnen zijn er nogal wat overeenkomsten in de terminologie als we het hebben over zowel liefdesrelaties als zakelijke relaties. Denk aan het woord relatie, partners, aantrekken… We zoeken ook eigenlijk naar hetzelfde: een goede eerste indruk, vertrouwen, iemand die begrijpt wat je nodig hebt, die voor je zorgt. Maar ook een win-winsituatie voor beide partijen: zowel een liefdesrelatie als een zakelijke relatie moet wat toevoegen aan je leven.
Wat werkt niet?
Zoals in de liefde zijn er ook goede en minder handige manieren om die droomklant voor je te winnen. Een aantal dingen werken niet, zoals opscheppen, bluffen en jezelf overschatten. Dan valt de realiteit later zo tegen. Of proberen te overtuigen met wat jij allemaal in huis hebt: groot huis, dure auto, sportprestaties, een dik salaris. Of als ondernemer: opsommen welke opleidingen, diploma’s, etc. je hebt. Of proberen te overtuigen met ‘product’-eigenschappen (‘mijn product is heel mooi/goed/snel/goedkoop/etc, koop het nu!’)
Hoe dan wel?
Je krijgt maar één kans voor een eerste indruk. Zorg dus dat je een goede eerste indruk maakt. Ook als hij/zij jou nog niet zo ziet zitten. Wie weet komt die liefde later wel, sommigen hebben er even voor nodig om te ontdekken dat ze niet zonder je kunnen.
Begin met luisteren, voor je ook maar overweegt om een aanbod te doen. Ontdek waar iemand naar op zoek is. Ben jij wel degene naar wie hij/zij op zoek is? Wat heb jij hem/haar te bieden? Zo ontdek je ook of er een klik is. Worden jullie er allebei beter van als jullie een relatie aan gaan? Wordt het een leuke samenwerking. Hoe wordt het leven van jouw klant leuker/beter/makkelijker als jullie samen in zee gaan?
Als je het idee hebt dat jullie de perfecte match zijn, hoe win je dan die ideale klant of droomvrouw/man voor je? Bedenk wat kan jij doen om de ander een super goed gevoel te geven. Verras! Overlaad ze met aandacht (en cadeaus 😉. Mannen: chocola en bloemen werkt nog altijd hè). Geef meer dan ze verwachten, zodat ze nooit meer zonder je willen.
Maar het nummer 1 succesingrediënt voor een fijne, duurzame relatie is: vertrouwen! Laat merken dat je er voor ze bent. Dat ze op jou kunnen bouwen als ze het zelf even niet weten. Wees bereikbaar en benaderbaar. Het is een cliché, maar zeg wat je doet en doe wat je zegt.
Op deze manier word jij onweerstaanbaar voor precies die klanten die perfect bij je passen. Een match made in heaven ❤️
Word ook een klantenmagneet
Voor jij al je charmes in de strijd kan gooien om die droomklant te verleiden, zal hij je eerst moeten leren kennen. Hij moet tenslotte weten dat je bestaat. Ik geloof niet zo in het drammerig achterna jagen van klanten (dat werkt in de liefde vaak ook niet zo goed). Beter is het om een manier te vinden om potentiële klanten aan te trekken. Hoe je dat doet – op een manier die bij jou en bij je klant past – ontdek je in mijn Word een Klantenmagneet-traject. Wil je hier meer over weten, plan dan een gratis strategiegesprek met me in.