In deze tijd waar vooral heel veel online gebeurt, vergeten we nog weleens dat de traditionele media – kranten, radio, tv – nog steeds veel bereik hebben. Een persbericht inzetten kan dus bijdragen aan je zichtbaarheid als ondernemer en dat tegen minimale kosten. Het heet niet voor niets free publicity. Als je het goed aanpakt, levert het je gratis publiciteit op. Een prima combi met je online zichtbaarheid. Maar hoe pak je dat aan? Hoe je opvalt in de stapel persberichten op het bureau van de journalist, lees je in dit artikel.
Wanneer een persbericht?
Je schrijft een persbericht wanneer je een interessant en relevant nieuwsfeit te melden hebt. Uiteraard in lijn met je communicatiestrategie. Waarbij, en deze is misschien wel het belangrijkst: je bericht – jouw nieuws – relevant is voor de ontvanger. Zo eenvoudig is het. Toch?
Tips om direct mee aan de slag te gaan
Tip 1: zorg dat het nieuws is
Een persbericht is er in de eerste plaats voor journalisten om jouw nieuws bij hen onder de aandacht te brengen, zodat zij er in hun uitgave of programmering aandacht aan gaan besteden. Het is zeker nooit bedoeld om producten aan de man te brengen, dat wordt gewoon niet geplaatst. Je directe doelgroep is dus eigenlijk de journalist en je doel is dat hij jouw nieuws verspreid bij zijn lezers/kijkers/luisteraars.
Reclame of nieuws?
Het is een dunne scheidslijn die loopt tussen de vraag: is het reclame of nieuws, zoals in onderstaand voorbeeld. Picnic introduceert een nieuw concept: een maaltijdenbox zonder abonnement. Eigenlijk willen ze gewoon aandacht voor hun nieuwe dienst natuurlijk. Maar toch weten zij hier free publicity mee te genereren. Het nieuws: het is de eerste maaltijdbox die je de avond ervoor kan bestellen en de volgende dag gratis aan huis wordt gebracht. En voilà met deze nieuwswaarde zie je het terug in het AD.
Tip 2: voor wie is het relevant?
Stel jezelf altijd de vraag voor wie de informatie relevant is en maak vervolgens een lijst van welke media zich richten op jouw doelgroep . Het heeft geen enkele zin om de verhuizing van je kantoor in een persbericht te sturen naar de Telegraaf.
Tip 3: prikkelende onderwerpregel
Bedenk een onderwerpregel die prikkelt, uitnodigt tot verder lezen. De redactie kan zo in een oogopslag beoordelen of de inhoud interessant is voor de doelgroep waarvoor zij schrijven.
Tip 4: zorg dat het nieuws altijd bovenaan staat.
Heel belangrijk is dat, kort en bondig, in de inleiding het nieuws staat beschreven. Op deze manier weet een redactie direct waar het om gaat, zonder dat ze het hele persbericht hoeven door te lezen. Werk gestructureerd aan de hand van de vijf W-vragen en de H: waar, waarom, wanneer, wie, wat en hoe.
Tip 5: contactgegevens
Zet contactgegevens onder een bericht (e-mail en telefoon), zorg dat degene die eronder staat ook bereikbaar is. Als jouw contactgegevens alleen voor de journalist bedoeld zijn en niet voor publicatie, zorg dan voor een duidelijk einde van het persbericht en een noot voor de redactie.
Tip 6: zorg dat je doelgroep je begrijpt
Schrijf in begrijpelijke taal, vermijd jargon.
Tip 7: less is more
Houd een persbericht kort en bondig (max. een A4).
Nooit doen
Veel te vaak gaan bedrijven teveel uit van zichzelf. Maar een persbericht is er niet voor om mensen persoonlijk aan te spreken, daar is een advertentie voor. Een persbericht is bedoeld om nieuws onder de aandacht te brengen van een grote groep mensen, niet om mensen persoonlijk aan te spreken. Gebruik dus nooit wij of u in de tekst van een persbericht.
Nog even een paar praktische nabranders:
- Zet je bericht in het tekstveld van je e-mail en sluit niet (alleen) bij via een bijlage. Dit scheelt de redactie weer kostbare tijd. Elke dag worden er duizenden persberichten naar media en journalisten gestuurd.
- Zorg dat begeleidende hoge resolutie fotografie/video verstuurd wordt via een downloadbare link, bijvoorbeeld WeTransfer, wanneer bestanden te groot zijn om te mailen.
- Check, check en dubbelcheck op grammatica en spelfouten, of laat het nalezen.
En verder
We hopen dat we je met dit artikel een beetje op weg hebben geholpen. Verstevig jouw zichtbaarheid door het persbericht toe te voegen aan je contentplan. Veel plezier en succes!
Mocht je nog een supertip hebben, vragen hebben, of wil je advies? Neem gerust contact op.