“Het meeste van wat ik op social media lees, vind ik maar irritant”
Bij een training over social media, vroegen we wat de verwachtingen van de deelnemers waren. Wat hoopten ze ervan op te steken? Een van de reacties was: “Ik vind het meeste wat ik op social media lees maar irritant. Dus hoe zorg ik ervoor dat ik zelf niet irritant of vervelend overkom, maar relevant ben?”
Best herkenbaar deze vraag, denk ik. Ik zit veel op social media, ik vind het ook echt leuk. Maar ja, er komt ook wel een hoop oninteressants voorbij inderdaad. Ik maak me daar niet zo druk om, dat is echt zonde van mijn energie, want binnen een milliseconde ben je er weer voorbij gescrold.
Maar toch, zou het niet leuk zijn als social media weer alleen maar leuk, grappig en interessant zou zijn?
Hoe blijf je relevant op social media?
Dat is misschien een utopie, maar jij – nee wij met z’n allen – kunnen wel een beginnetje maken. Door onszelf steeds weer deze vraag te stellen: hoe zorg ik ervoor dat ik niet irritant of vervelend overkom, maar relevant ben?
En volgens mij is dat heel makkelijk: bedenk wat jij zelf wél leuk vindt. Grote kans namelijk dat jouw volgers dat ook vinden. Dus als jij alleen nog maar berichten plaatst die je zelf ook interessant zou vinden bij een ander, dan zit je volgens mij al gauw goed.
Klinkt best simpel hè? En als we privé op social media zitten, dan lukt dit meestal ook best goed. We delen leuke momenten, mooie vakantieplaatjes, uitgaanstips, grappige kattenfilmpjes (ieder z’n smaak, hè), van alles wat we bij andere ook liken.
Willen helpen vs. willen verkopen
Maar als we als ondernemer op social media gaan, hebben we opeens het gevoel dat we onszelf moeten verkopen. “Is dat niet zo dan?”, vroeg een klant mij pas nog. Dit klinkt misschien heel gek, maar uhm nee… Je wil een potentiële klant hélpen om de juiste keuze te maken. Je wil hem kennis met je laten maken, laten ontdekken of jij de oplossing bent waar hij naar op zoek is. Als je een nieuwe auto koopt, dan wil je toch ook eerst een testritje maken voor je geld uit gaat geven?
Probeer dus niet elk bericht te schrijven met de intentie om te verkopen, maar om je klant te helpen. Dan voelt het ook niet zo verkoperig of drammerig. Want inderdaad, dat is best wel irritant. Laten we social media voortaan vullen met leuke, interessante berichten en mooie plaatjes waar we zelf blij van worden. Dan worden je volgers dat vast en zeker ook!
Heb je hier een beetje inspiratie bij nodig? Bestel dan de 365 Dagen Social Media Inspiratiekalender. Vol met voorbeeldberichten waar jij de leukste uit kan kiezen, die je alleen nog maar aan jouw situatie aan hoeft te passen.