Laatst vroeg een klant mij: ‘Ik plaats elke dag een bericht op LinkedIn, is dat teveel?’ Mijn eerste reactie was nee, want je plaatst niet gauw teveel op social media. Maar ik was wel benieuwd hoe ze op deze vraag kwam.
Dus ik vroeg haar of ze stomme of saaie berichten plaatst. Nee, ze gebruikt de 80-20 regel: 80% informeren, vermaken, vragen stellen, etc. en in maximaal 20% van de berichten een aanbod voor haar dienstverlening. (En ze gebruikt mijn 365 Dagen Social Media Inspiratiekalender, dus inspiratie genoeg, maar dat terzijde).
Ik was benieuwd of haar volgers dan massaal wegliepen. Maar dat was ook niet zo, dat werden er juist alleen maar meer. Blijkbaar vinden mensen haar posts dus interessant. Sterker nog, ze kreeg ook aanvragen van nieuwe klanten via social media.
Maar iemand had een opmerking over spam gemaakt. En dat is dus het gekke. Ook al wijst alles erop dat je goed bezig bent, één zo’n opmerking blijft dan in je hoofd zitten.
Spam is volgens de Dikke van Dale: ongevraagde e-mails of sms’jes, vaak met reclame. Op social media spam je dus sowieso niet, want jouw volgers volgen jou geheel vrijwillig. Als ze je berichten zat zijn, dan ontvolgen ze je met hetzelfde gemak. En zolang dat niet met bosjes gebeurt, zit het nog wel goed met de berichten die je plaatst. Leuke, grappige, inspirerende berichten, die willen we elke dag toch wel lezen?
Wanneer je bijna nooit wat van je laat horen – behalve als je iets te verkopen hebt – dat is pas spam, wat mij betreft. Klanten aantrekken gaat over een relatie met ze opbouwen. Ze willen je eerst leren kennen, kijken of jullie een klik hebben. Dan pas heeft het zin om een aanbod te doen.
Je hoeft van mij echt niet elke dag wat te posten, maar het levert je wel meer resultaat op als je regelmatig zichtbaar bent. Wil je weten hoe je dat doet zonder spammen? Dat leer ik je tijdens de online masterclass Super Simpel Op Social Media op 8 september. Meld je snel aan! (Zo, dat was mijn 20% aanbod 😉).