Deze week precies vijf jaar geleden (31 december 2015) werd V&D failliet verklaard en een week of zes later gingen alle warenhuizen definitief dicht. En iedereen vond dat vreselijk, zo’n Hollands icoon voorgoed verdwenen!!
Er werd nog maanden met nostalgie over V&D gepraat. Vriendinnen die er tijdens hun studietijd hadden gewerkt, haalden herinneringen op. Nog steeds hebben we het in Leiden over het ‘oude V&D-pand’ terwijl intussen de letters van Hudson’s Bay alweer van de gevel verwijderd zijn en er inmiddels een Action in huist.
Iedereen was het erover eens: het was eeuwig zonde dat de V&D verdwenen was! Maar als ik dan vroeg of ze er weleens wat kochten, dan was het antwoord vaak nee of nauwelijks… Wij hadden er dus met z’n allen voor kunnen zorgen dat V&D open was gebleven. Dan hadden we er alleen wat vaker moeten kopen. (En ja, ik weet echt wel dat V&D op meerdere vlakken de plank missloeg, waardoor het mis ging, maar daar gaat deze mail nu even niet over)
Nu zitten veel bedrijven ook midden in een crisis. Als dat ook geldt voor jouw favoriete winkel of horecazaak en je wilt dat die na corona nog steeds bestaat, kijk dan wat je nu wellicht kan doen. Online bestellen, eten afhalen, tegoedbonnen, you name it. Zodat we niet volgend jaar door de stad lopen en alleen maar kunnen zeggen: ‘Weet je nog dat hier X zat…?
Andersom geldt voor ondernemers die nu in zwaar weer zitten: wees niet verlegen om om hulp te vragen. Ik zie overal om me heen hele gave, creatieve initiatieven ontstaan. Maar vaak zie ik een soort verlegenheid of bescheidenheid om daarmee vol naar buiten te treden. En zeker om erbij te vermelden dat je hiermee het bedrijf de winter door helpt.
En dat is zo’n gemiste kans. Jouw klanten zijn je fans. Zij willen graag dat jij door deze crisis heen komt. Maar ze zijn niet helderziend! Ze lezen niet tussen de regels door. Ze zijn veel te druk met hun eigen dingen. Dus durf er gewoon om te vragen.
Op een goede manier, dat wel. En daar zit misschien wel het knelpunt, want hoe doe je dat? Je wilt eerlijk zijn, maar niet zielig doen. Je wilt een aanbod doen, maar niet drammen of smeken. Je hebt misschien het gevoel dat je als ondernemer alles alleen moet oplossen. Of dat je anderen niet lastig wilt vallen met jouw sores.
Herkenbaar? Wellicht kan ik je hierbij helpen. Meld je aan voor een gratis strategiegesprek, waarin we deze vraag voor jouw bedrijf kunnen beantwoorden. Wacht niet te lang, want het aantal plekken is beperkt.
Je weet pas wat je mist als het er niet meer is. Dus laten we ervoor zorgen dat jouw klanten na deze crisis niet alleen nog kunnen denken ‘Had ik maar…’.