Herfst: hou je ervan of verlang je alweer terug naar de zomer? Ik hou alleen van de herfst als het zo’n stralend zonnige dag is dat – wanneer je je ogen dicht doet – je nog net even kan doen alsof het nog zomer is.
En okee, ik vind al die bomen in herfstkleuren stiekem ook wel erg mooi. Maar zodra het gaat regenen en die blaadjes in vieze, natte drek veranderen, hoeft het van mij niet meer.
Die bomen laten hun blaadjes vallen, omdat ze in de herfst minder (fel) zonlicht krijgen. Ze hebben gewoonweg niet genoeg energie en kiezen ervoor om die efficiënt in te zetten en zo de winter te overleven.
Als ondernemer zou je er ook voor moeten kiezen om je energie efficiënt in te zetten. Je zou ervoor moeten kiezen om niet alles voor iedereen te willen doen en zo iedereen ‘aan boord’ te houden. Maar juist je aandacht – en dus je marketing – alleen richten op jouw ideale klant. Dan valt er inderdaad weleens een klant af ja. Maar waarschijnlijk vooral eentje die toch niet echt bij je past. Waar je niet zo heel enthousiast van wordt. En die misschien wel omzet oplevert, maar verder vooral een hoop energie kost. Dus is dat dan erg? Of wordt je bedrijf daar juist beter en sterker van?
Durf jij je aandacht al volledig op je ideale klant te richten? Of weet je eigenlijk nog niet zo goed wie die ideale klant precies is? Wil je hier eens met me over sparren? Plan dan een gratis strategiegesprek in. Dan kijken we samen waar jij je energie en aandacht op zou moeten gaan richten. Let op: het aantal plaatsen is beperkt, dus wil je hier gebruik van maken, wacht dan niet te lang.