De meeste ondernemers zijn het er wel over eens dat social media belangrijk zijn in je communicatiestrategie. ‘Iedereen’ zit op social media, dus jouw klant ook. Grotere naamsbekendheid, laten zien wat je te bieden hebt, leads genereren… Je zou wel gek zijn als ondernemer om daar geen gebruik van te maken. Toch?
En toch laten veel ondernemers daar kansen liggen. Ik heb eens aan wat ondernemers gevraagd waarom ze weinig tot niks op social media doen, terwijl het juist zo’n eenvoudige manier is om zichtbaar te worden en je potentiële klanten te bereiken. Geen tijd, niet zo goed weten wat je moet plaatsen of niet weten welk platform in te zetten, waren een aantal van de drempels die opgeworpen werden. Maar het meest opvallende bezwaar, ontdekte ik, is een soort angst voor de reacties. Bijvoorbeeld van mensen die het met je oneens zijn. Of concullega’s die vinden dat het anders moet of dat hún manier van werken beter is. Of een soort angst om af te gaan, omdat anderen wat van je bericht vinden. En dus plaatsen ze maar helemaal niks.
Goed voor je bereik
Mijn advies: wees juist blij met reacties, ook als ze minder aardig zijn. Ten eerste zijn reacties, positief of negatief, altijd goed voor je bereik. Hoe meer interactie, hoe meer mensen je bericht te zien krijgen. Dus bedankt klagers en zeurders: jullie berichten zijn top voor mijn zichtbaarheid.
Kansen
Ten tweede, zie alle reacties als een kans. Als je concurrenten reageren, is dat een mooie kans om te laten zien waarin jij je onderscheidt, waarin jij anders bent dan de rest. En waarom jouw ideale klant dus voor jóu kiest en niet voor een ander. Reageer op hun reacties met redelijkheid en positiviteit. Je hoeft ze niet van je gelijk te overtuigen, maar je kan wel mooi laten zien waarom jij vind wat je vind of waarom jij een bepaalde manier van werken hanteert, etc.
Wanneer iemand ronduit zuur of naar reageert, bedenk dan dat dat meer over die persoon zegt dan over jou. Misschien zit diegene niet zo lekker in zijn vel of is-ie jaloers ofzo. Jouw volgers volgen jou omdat ze willen horen wat jij te vertellen hebt. Die laten zich echt niet zo gauw afleiden door dit soort reacties. Sterker nog, ze zullen zich eerder nog meer met jou verbonden voelen.
Echt hatelijke, beledigende of discriminerende reacties moet je gewoon verwijderen. Niet iedereen heeft evenveel fatsoen om een redelijke discussie aan te gaan, zeker op social media. Maar dat betekent niet dat je dat hoeft te accepteren.
Wees niet te streng voor jezelf
En dan nog even over die angst om voor schut te staan, om wat anderen van je vinden. Je bent zelf vaak veel kritischer over je eigen teksten en foto’s dan je volgers dat zijn. Zo plaatste ik een tijdje geleden een – vond ik zelf – nogal lompe foto van mezelf. Ik had een presentatie gegeven, maar op elke foto stond ik enorm druk met mijn armen te bewegen. Ik wilde er toch een bericht over plaatsen, dus koos de minst ‘erge’ foto uit. En wat denk je? Dit werd met ruim 4.500 views mijn allerbest bekeken bericht op LinkedIn! En ik kreeg er juist superleuke reacties op. Vooral van fotografen, die juist blij zijn met een beetje actie in een foto.
Vind jij het ook best lastig om zichtbaar te zijn? Durf je niet zo goed? Weet je niet waar je moet beginnen? Dan daag ik je uit voor de Zes Dagen Zichtbaar Challenge. Je krijgt elke dag een opdracht waarmee jij op een makkelijke manier aan je zichtbaarheid kunt werken. Je zal zien dat communicatie niet moeilijk is, als je maar weet hoe. En gewoon de eerste stap zet.