De Dikke van Dale kan dit jaar weer een hoop nieuwe woorden toevoegen: coronacrisis (zo’n lekker biertje drinken zal nooit meer hetzelfde zijn), social distancing (mijn minst favoriete woord van het moment), maar ook Zoom-borrelen 😊.
Toen twee weken geleden zo’n beetje het hele openbare leven platgelegd werd, stond mijn telefoon maandagochtend roodgloeiend met afzeggingen van trainingen en workshops die ik zou geven. Maar ook klanten waarmee ik 1 op 1 werk, zegden hun afspraken af, terwijl die prima online door kunnen gaan. In een soort acute paniek werd alles stilgelegd.
Dan is het mooi om te zien hoe snel mensen zich aanpassen aan een nieuw situatie. Nu we weten dat dit wel wat langer gaat duren dan een paar weken, blijven we niet meer stil in een hoekje zitten wachten tot het over is, maar kijken we weer wat wél kan. Tot twee weken geleden kenden alleen ondernemers die al veel online werkten het videoconferentieplatform Zoom. Maar inmiddels is zoomen een alom ingeburgerd werkwoord geworden. Hele netwerkbijeenkomsten worden via Zoom gehouden. Afspreken met klanten kan ook gewoon weer. En nu we niet fysiek met elkaar af kunnen spreken, houden we Zoom-borrels met vrienden en familie. Zelfs mijn vader (ik mag hier vast zijn leeftijd niet noemen, maar níet uit het digitale tijdperk) vergadert via Zoom en Skype!
Nu we een beetje van de schrik bekomen zijn, proberen we zo goed en kwaad als het gaat het ‘normale’ leven weer op te pakken. Ik merk dat nu juist ook nieuwe klanten zich melden die van de nood een deugd maken. Hun bedrijf is dicht, dus gaan ze nu die klussen oppakken die al een tijd op de to do-lijst stonden, zoals de website. Of ze proberen creatieve manieren te vinden om het omzetverlies een beetje goed te maken. En ze denken alvast na over het moment ná deze crisis, want ja dit gaat echt over. Zo had ik vorige week een sparsessie met een ondernemer, waarin we nagedacht hebben over leuke acties voor als hij straks weer open kan.
Als nou die website bij jou ook al heel lang op dat ‘ooit’-lijstje stond, dan is de Spoedcursus SEO en schrijven misschien wel wat voor je. Rianne Verheijen van Online Tigers en ik leren je in een ochtend de spelregels van Google (hoe zorg je dat je klanten je vinden) en hoe je pakkende webteksten schrijft (hoe zorg je dat websitebezoekers klant worden). Dan is jouw website weer helemaal SEO-proof en klaar om nieuwe klanten binnen te halen. We geven deze cursus online via Zoom. Meld je aan als jij deze tijd wilt gebruiken om eindelijk eens dat actiepunt van je lijst te kunnen schrappen.
Succes deze periode, let goed op jezelf en op elkaar! En laten we kijken hoe we elkaar kunnen helpen.
PS: ben je die sociale afstand ook zo zat? Probeer ook eens een Zoom-borrel. Net echt…