Heerlijk vooruitzicht die vakantie: even lekker niks doen! Maar als je terugkomt, wil je natuurlijk gelijk weer lekker aan de slag met leuke projecten voor oude of nieuwe klanten. Dus zorg dat je tijdens je vakantie niet vergeten wordt en blijf zichtbaar op social media. Dat kan door vooraf berichten in te plannen met deze tools. Zo heb je er geen omkijken naar en blijf je onder de aandacht van nieuwe en vertrouwde klanten, terwijl jij lekker even weg bent.
Facebook Publicatietools
Facebook heeft als enige socialmediaplatform de mogelijkheid om berichten in te plannen op het platform zelf (onder Publicatietools). Wanneer je je Instagram-account koppelt, kan je hiermee ook berichten op Instagram inplannen. Je kan hier ook een bericht maken die je zowel op Facebook als op Instagram tegelijk plaatst.
Hierna bespreek ik een aantal tools om berichten op andere kanalen in te plannen, maar voor Facebook is het het beste om je berichten met Facebook zelf in te plannen. Ten eerste kan je in je bericht makkelijker personen en bedrijven taggen. Maar bovendien scoren berichten die in Facebook zelf ingepland zijn veel hoger dan berichten die via andere planningstools geplaatst zijn. Facebook houdt namelijk niet zo van andere tools en wil het liefst dat je alles op dit platform regelt.
Hootsuite
Hootsuite is wellicht de meest bekende planningstool, waar ik zelf ook veel gebruik van heb gemaakt toen ik nog voor klanten berichten inplande. Het biedt een overzichtelijk dashboard en schuiven in de planning is heel makkelijk. Echter, Hootsuite is behoorlijk duur geworden de afgelopen jaren. Er is nog wel een gratis abonnement, waar je twee social media accounts kan toevoegen en vijf berichten in kan plannen, maar dat is natuurlijk niet zo veel. Ik was vroeger echt fan van Hootsuite, maar ik vind de betaalde versie voor kleine ondernemers inmiddels echt te duur. En er zijn hele goede alternatieven. Dus lees snel verder.
Later
Het handige aan Later ten opzichte van Hootsuite is dat je een bericht voor meerdere platformen tegelijk kan aanmaken, maar voor het inplannen kan je elk bericht nog individueel aanpassen. Bijvoorbeeld in je Instagram-bericht zet je #linkinbio, omdat je daar geen klikbare link in je bericht kan plaatsen. Op Facebook kan dat weer wel. Maar daar wil je misschien weer geen hashtags gebruiken, terwijl je dat op Instagram juist wel wilt. (Nogmaals: voor je bereik op Facebook is het beter om de planningstool van Facebook zelf te gebruiken).
Je kan Later gebruiken voor Instagram, Facebook, Twitter en Pinterest. Met het gratis abonnement kan je 1 profiel per social platform toevoegen en tot 30 berichten per platform inplannen. Met een vakantie van een paar weken kom je daar dus een aardig eind mee.
Buffer
Buffer heeft een gratis abonnement, tot 3 accounts met een maximum van 15 ingeplande berichten. Een bericht op meerdere platformen plaatsen, telt maar als één bericht, dus hiermee red je het waarschijnlijk wel tijdens je vakantie.
Buffer heeft wat mij betreft grote voordelen. Net als bij Later kan je een bericht voor meerdere platformen maken en die voor het plaatsen nog per platform aanpassen. En het tweede voordeel van Buffer is dat je vooraf een plaatsingsschema kan maken waarmee het inplannen nog makkelijker wordt. Je wilt bijvoorbeeld elke week op maandag, woensdag en vrijdag een bericht plaatsen. Deze tijden voeg je toe aan je plaatsingsschema. Bij het inplannen van je berichten voeg je je berichten met één druk op de knop toe aan het eerstvolgende vrije tijdsslot in je planning.
Met het betaalde abonnement heb je wat meer faciliteiten en kan je meer accounts koppelen. Je betaalt dan $5 per account per maand. Sociale netwerken die hieraan gekoppeld kunnen worden, zijn: Instagram, Twitter, Facebook, LinkedIn, en Pinterest.
Heropost
Heropost is een zeer uitgebreide planningstool, waar je ongeveer elk denkbaar social media platform in kwijt kan. Het mist de twee grote voordelen die ik bij Buffer noemde, maar heeft wel weer heel veel andere mogelijkheden en features, zoals een hashtag generator, waarmee je relevante hashtags kan zoeken en opslaan, zodat je die niet steeds opnieuw hoeft in te typen. Heropost is niet goedkoop (verre van), maar ik wilde hem toch noemen, omdat ze momenteel een lifetime deal van eenmalig $197. Een goede deal, maar kijk wel eerst even of dit echt is wat je nodig hebt.
Eindoordeel
Er zijn nog veel meer planningstools (googel op ‘social media inplannen’ en je vindt er talloze), maar dit zijn wel de meest gebruikte. Mijn eindoordeel: Buffer is tegenwoordig mijn favoriete planningstool. Ik heb hiervan de betaalde versie, vooral omdat ik meer dan 3 accounts gebruik, maar de gratis versie zal voor de meeste ondernemers meer dan voldoende zijn. Het is wat mij betreft de meest gebruiksvriendelijke tool, met de beste prijs/kwaliteit-verhouding.
Je social media klaar voor een jaar
Nu je weet welke planningstools je kan gebruiken, hoef je ‘alleen nog maar’ je posts te schrijven… Toch? Maar ik weet dat dat niet altijd meevalt, waar haal je elke keer weer de inspiratie vandaan? Geen zorgen, daar heb ik een oplossing voor. In mijn 365 Dagen Social Media Inspiratiekalender vind je voor elke dag van het jaar een kant-en-klaar bericht. Die hoef je alleen nog maar in te vullen of aan te passen naar jouw eigen situatie of bedrijf. 365 berichten waarmee je de interactie met je volgers aan gaat en ze jou beter leren kennen. Zodat jij die klanten gaat aantrekken die precies bij je passen. ‘Geen inspiratie’ is vanaf nu geen reden meer om niet online zichtbaar te zijn en je business te laten groeien.