Heerlijk vooruitzicht die feestdagen: even lekker niks doen! Maar als je terugkomt, wil je natuurlijk gelijk weer lekker aan de slag met leuke projecten voor oude of nieuwe klanten. Dus zorg dat je tijdens je vakantie niet vergeten wordt en blijf zichtbaar op social media. Dat kan door vooraf berichten in te plannen met deze tools. Zo heb je er geen omkijken naar en blijf je onder de aandacht van nieuwe en vertrouwde klanten, terwijl jij lekker zit te netflixen en oliebollen eet.
Facebook Publicatietools
Facebook heeft als enige socialmediaplatform de mogelijkheid om berichten in te plannen op het platform zelf (onder Publicatietools). Wanneer je je Instagram-account koppelt, kan je hiermee ook berichten op Instagram inplannen. Je kan hier ook een bericht maken die je zowel op Facebook als op Instagram tegelijk plaatst. Voor plaatsing kan je ze dan nog individueel aanpassen als je wilt.
Hierna bespreek ik een aantal tools om berichten op andere kanalen in te plannen, maar voor Facebook is het het beste om je berichten met Facebook zelf in te plannen. Ten eerste kan je in je bericht makkelijker personen en bedrijven taggen. Maar bovendien scoren berichten die in Facebook zelf ingepland zijn veel hoger dan berichten die via andere planningstools geplaatst zijn. Facebook houdt namelijk niet zo van andere tools en wil het liefst dat je alles op dit platform regelt.
Hootsuite
Hootsuite is een zeer veel gebruikte planningstool, waar ik zelf ook gebruik van heb gemaakt toen ik nog voor klanten berichten inplande. Het biedt een overzichtelijk dashboard en schuiven in de planning is heel makkelijk.
Hootsuite heeft een gratis abonnement, waar je drie social media accounts kan toevoegen en tot 30 berichten in kan plannen. Het betaalde abonnement kost €25,- per maand en daarmee kan je tot 10 social media accounts toevoegen én een onbeperkt aantal berichten inplannen. Een behoorlijk bedrag als je niet al te vaak gebruikt, maar als je echt actief op social wilt zijn én op meerdere netwerken, dan is dit de investering wel waard. Hootsuite biedt bovendien een gratis proefperiode van 30 dagen, dus dat kan handig zijn om deze voor je vakantieperiode te gebruiken. Hootsuite kan je gebruiken voor alle grote socialmedianetwerken: Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter, YouTube en Pinterest.
Later
Het handige aan Later ten opzichte van Hootsuite is dat je een bericht voor meerdere platformen tegelijk kan aanmaken, maar voor het inplannen kan je elk bericht nog individueel aanpassen. Bijvoorbeeld in je Instagram-bericht zet je #linkinbio, omdat je daar geen klikbare link in je bericht kan plaatsen. Op Facebook kan dat weer wel. Maar daar wil je misschien weer geen hashtags gebruiken, terwijl je dat op Instagram juist wel wilt. (Nogmaals: voor je bereik op Facebook is het beter om de planningstool van Facebook zelf te gebruiken).
Je kan Later gebruiken voor Instagram, Facebook, Twitter en Pinterest. Met het gratis abonnement kan je 1 profiel per social platform toevoegen en tot 30 berichten per platform inplannen. Met een vakantie van een paar weken kom je daar dus een aardig eind mee.
Buffer
Buffer heeft een gratis abonnement, tot 3 accounts met een maximum van 10 ingeplande berichten per account (voor een kerstvakantie wel genoeg, voor een langere zomervakantie misschien net niet). Je kan pas gebruik maken van dit gratis abonnement als je eerst een gratis proefperiode van 14 dagen hebt gedaan.
Sociale netwerken die hieraan gekoppeld kunnen worden, zijn: Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+ en Instagram (Pinterest alleen bij de betaalde abonnementen). Voor 15 dollar per maand kan je 8 social accounts toevoegen en tot 100 berichten inplannen.
Er zijn nog veel meer planningstools (googel op ‘social media inplannen’ en je vindt er talloze), maar dit zijn wel de meest gebruikte. Mijn eindoordeel: ik gebruik Hootsuite om berichten op LinkedIn in te plannen en Later voor Instagram en Facebook.
Hoi Marjolein,
Ik zit even naar Hootsuite te kijken (gebruik nu buffer, maar dat is niet meer toereikend) maar het goedkoopste abonnement kost € 25,- per maand.
Groet, Sandra
Hoi Sandra,
Ik ben er even ingedoken. Hootsuite adverteert namelijk met ‘Vanaf €19,-‘, maar die aanbieding kan ik verder inderdaad niet meer terugvinden. Zelf heb ik al heel lang een account, met oude (heel wat lagere) prijzen. Echter, ik ontdekte dat er blijkbaar nog steeds ook een gratis versie is, via https://hootsuite.com/plans/free. Daarmee kan je maximaal 3 sociale platformen toevoegen en 30 berichten inplannen. Voor een eenmanszaak en een paar weken vakantie zou dat voldoende moeten zijn ;-). Veel succes!
Groeten,
Marjolein
Hoi Marjolein,
Voor mijn eigen bedrijf is dat zeker genoeg, maar ik doe ook de social media van de Haagse Uitdaging en Social Club Den Haag. Doe dat nu handmatig, maar denk dat ik nu toch moet gaan kiezen voor een betaalde versie en daarmee ook voor het gemak;-)
Groet, Sandra
Je zou dan meerdere gratis accounts aan kunnen maken. Maar alles binnen één account is inderdaad wel veel efficiënter. En daardoor wellicht de kosten ook wel waard.