Ken je het spel 30 Seconds? Het is zo’n heerlijk snel partyspel dat je met een klein of groot gezelschap kan spelen, het liefst in teams. Je krijgt een kaartje met daarop 5 woorden die je moet gaan beschrijven. Jouw team moet in 30 seconden zoveel mogelijk van die woorden zien te raden. Ik ontdekte dat je door het spelen van dit spel heel wat kan leren over effectief communiceren.
1. Je publiek heeft weinig geduld
Met een zandloper van 30 seconden wordt de tijdsdruk in dit spel wel heel erg opgevoerd, maar tijd is zo ongeveer het meest schaarse bezit op dit moment. Iedereen heeft het altijd maar druk en tijd te kort. In communicatie, zeker online, heeft je toehoorder ook weinig geduld. Je hebt maar een paar seconden om de aandacht te trekken en je boodschap duidelijk te maken, voor hij verder klikt.
Net zoals je in dit spel zo snel mogelijk tot de kern moet komen, moet je dus ook zorgen dat de eerste zin van je video of social post, de titels op een flyer of website, tussenkopjes op je website, etc. pakkend zijn.
2. Wat jij zegt, wordt niet altijd zo begrepen
Als ik zeg: een groot grijs dier, waar denk jij dan aan? (waarschijnlijk een olifant). En als ik zeg: een groot grijs dier met enorme tanden? (waarschijnlijk nog steeds een olifant). Maar als ik zeg: een groot grijs dier met enorme tanden, vernoemd naar een Egyptische rivier, dan snap je misschien pas dat ik een nijlpaard bedoel.
Een Babylonische spraakverwarring: ook al spreek je dezelfde taal, sommige omschrijvingen zijn voor meerdere uitleg vatbaar. Denk dus goed na over hoe jouw doelgroep iets op zal vatten.
Dat betekent ook oppassen met het gebruik van moeilijke woorden. Omdat wij als ondernemers vaak zelf helemaal met ons hoofd in ons vakgebied zitten, vergeten we nog weleens dat dat voor onze klanten niet het geval is (daarom huren ze ons tenslotte in). Zorg dus dat je communiceert in een taal die jouw klant snapt en ga er niet vanuit dat jouw jargon algemeen bekend is.
3. Als je blijft doen wat je altijd deed…
Bij een spel als 30 Seconds zie je vaak dat als een woord maar niet wordt geraden, degene die de omschrijving moet geven steeds gaat herhalen wat-ie al gezegd heeft (alleen door frustratie steeds harder). Dat werkt dus niet 😉. Als ze het de eerste keer niet begrepen, gaat dat de tweede en de tiende keer waarschijnlijk ook niet gebeuren.
Toch zie ik regelmatig ondernemers die dit ook doen. Ze herhalen elke keer dezelfde boodschap, op dezelfde manier, op hetzelfde platform, maar het levert geen resultaat op. Dan kan je dat wel blijven proberen, maar je schiet er niks mee op. Als je merkt dat je boodschap niet overkomt, moet je een andere manier bedenken om het te verwoorden. Of misschien wel een heel ander communicatiemiddel gebruiken.
4. Focus op wat je wilt bereiken
Als je maar 30 seconden de tijd hebt, ben je super gefocust. Je bent alleen nog maar bezig met je doel bereiken: zoveel mogelijk woorden raden. Je denkt ondertussen even aan niks anders. Als het op communicatie aankomt, hebben we die focus vaak veel minder. Er zijn altijd wel redenen om het uit te stellen: te druk, met opdrachten voor klanten bezig, geen inspiratie, geen idee waar je moet beginnen, etc. En ondertussen is er zo weer een week of maand voorbij waarin je niet aan je zichtbaarheid gewerkt hebt. Dan kan het helpen om voor jezelf een keer een ‘zandloper’ te zetten (de timer op je telefoon mag ook). Plan een vaste tijd in de week in om aan je eigen communicatie te gaan werken. En daag jezelf uit met een tijdslimiet. Schrijf bijvoorbeeld in een kwartier een bericht voor op social media. Of bedenk in een half uur zoveel mogelijk onderwerpen waarover je kan communiceren. Neem een video op in maximaal drie takes. Mij helpt het altijd heel erg om taken onder een bepaalde – zelf opgelegde – tijdsdruk te doen. Anders kan je er uren mee bezig blijven, terwijl dat vaak helemaal niet nodig is (en ik ben ook zo iemand die altijd tijd te kort heeft). Zoals jazzmuzikant Duke Ellington zei toen iemand vroeg hoe hij zoveel gedaan kreeg: “I don’t need time, I need a deadline”.
Ook als je wél met je communicatie bezig bent, hou dan die focus op wat jij wilt bereiken. Veel ondernemers delen op social media maar lukraak allerlei berichten. Van persoonlijke interesses, goede doelen, berichten van vrienden en collega-ondernemers, etc. Heel aardig en mooi voor de karma-credits natuurlijk, maar stel jezelf de vraag of het bijdraagt aan jouw communicatiestrategie. Mensen volgen je omdat ze jóu beter willen leren kennen, van je willen leren, weten waar je voor staat. Ruis van anderen draagt daar niet aan bij.
5. Heb plezier in wat je doet
Niemand vind het leuk om een spelletje te spelen met ongezellige mensen, maar ook niet om samen te werken met iemand die er eigenlijk geen zin in heeft. Succesvol ondernemen gaat steeds meer over gunnen, over het principe know-like-trust. Jouw klanten moeten je uiteraard eerst leren kennen, maar voor ze wat bij je kopen, moeten ze je ook een beetje sympathiek vinden én vertrouwen in je hebben. Dan helpt het als jij laat zien dat je er plezier in hebt. Enthousiasme is aanstekelijk. Met blije mensen wil je vaker een spelletje doen en blije ondernemers zorgen dat klanten terug blijven komen.
Merk jij – ook na het spelen van 30 Seconds – dat jouw communicatie nog niet het gewenste resultaat oplevert? Dan kunnen wij je helpen. In een dagdeel sparren we over wat je wilt bereiken, wat je nu aan communicatie doet en wat je misschien beter anders kan aanpakken. Je gaat naar huis met een heleboel concrete tips en inspiratie om zelf mee aan de slag te gaan. Lijkt dat je wat? Neem contact op voor een afspraak.
Wil je meer tips ontvangen? Laat dan hier je mailadres achter.