“Geen mens kan ooit langdurig succes hebben zonder anderen daarbij te betrekken”
Deze uitspraak is van Napoleon Hill, het komt uit zijn boek “Think & Grow Rich” uit 1937. Hij schrijft in zijn boek over mastermindgroepen.
Het principe van een mastermindgroep bestaat uit het samenkomen van een groep ondernemers die leren van elkaars ervaringen. Voor uitdagingen waar de ene persoon mee worstelt heeft een ander wellicht een pasklare oplossing.
Volgens Hill ontstaat er binnen een groep gelijkgestemden een bijzondere energie en creativiteit waar iedereen binnen de groep van kan profiteren.
Mastermindgroepen zijn de laatste tijd enorm in opkomst, omdat een effectieve groep de afzonderlijke deelnemers echt kan laten groeien, zowel als ondernemer als als mens.
De leden houden elkaar scherp en helpen elkaar. Het is daarom enorm belangrijk dat de groep met zorg wordt samengesteld. De leden moeten zich verbonden voelen met elkaar, zodat ze zich openstellen en elkaar vertrouwen om zo ook ingewikkelde zaken te kunnen en durven bespreken. Ook houden de leden elkaar “op de rit”, er worden doelen gesteld en afspraken gemaakt, en het is natuurlijk altijd fijn als je als ondernemer mensen om je heen hebt die je gunstig gezind zijn én die je durven aan te spreken en stimuleren om het beste uit jezelf en je onderneming te halen. Het grote verschil met bijvoorbeeld netwerkborrels of -verenigingen is dat de nadruk echt ligt op met elkaar meedenken en elkaar stimuleren en niet op acquireren. Het is belangrijk dat de groep niet te groot is, aangezien je echt de diepte in wil gaan en iedereen de ruimte en tijd moet krijgen om diens specifieke onderwerpen aan bod te laten komen.
In de Klantenmagneet Mastermind van De CommunicatieHelpdesk ervaren de leden dit ook. Dit traject is uitermate geschikt voor:
- ondernemers die graag een volgende stap willen maken met hun bedrijf
- mensen die beseffen dat je samen sneller gaat en dat dat leuker is dan alleen
- ondernemers met een positieve instelling die het leuk vinden om anderen te helpen
- mensen die openstaan voor feedback en die kritisch naar zichzelf durven te kijken
Is dit wat voor jou en wil je meer weten over de Klantenmagneet Mastermind?
Plan dan vrijblijvend een strategiegesprek in, dan kan ik je er alles over vertellen.