Menig mailbox stroomt over van de ‘e-mailnieuwsbrieven’. Tussen aanhalingstekens ja, want meestal is het gewoon een mailtje met wat onderwerpen onder elkaar geplakt en weinig vormgeving. Vol met aankondigingen en aanprijzingen van producten en diensten. En dan ook nog eens ongevraagd. En afmelden lukt bijna niet. Herkenbaar?
En toch maak ik wel gebruik van e-mailmarketing. Als je die namelijk op een goede manier inzet, vergroot je hiermee je klantenbestand en dus je omzet. In Groot-Brittanië is uit onderzoek gebleken dat voor elke pond die aan e-mailcampagnes werd uitgegeven 38 pond werd terugverdiend! Een prima investering dus, om de band met je klanten en relaties te versterken en traffic te genereren naar je website of social media.
Een goede nieuwsbrief opstellen is helemaal niet zo moeilijk. Hier een paar tips.
1. Gebruik een goede e-mailtool
Een ‘gewone’ e-mail sturen is echt niet meer van deze tijd. Zelf gebruik ik Constant Contact. Een aantal voordelen van een goede tool:
- e-mails opmaken in je eigen huisstijl
- statistieken: je kan zien hoe vaak en door wie de mail gelezen wordt
- automatische (verplichte) afmeldmogelijkheid
2. Zorg voor interessante inhoud
Maak er geen schreeuwerige reclamefolder van. Iedere ondernemer heeft nieuws te melden, je hoeft een nieuwsbrief niet alleen met productinformatie te vullen. Denk bijvoorbeeld aan tips, aanbiedingen, actualiteiten of aankondigingen van workshops of evenementen.
3. Hou het kort
Beperk je per onderwerp tot één alinea en verwijs daarna via een link door naar bijvoorbeeld je website of een blog. Zorg ook dat je niet teveel onderwerpen in één nieuwsbrief propt. Hoe verder naar beneden een bericht staat, hoe kleiner de kans dat-ie gelezen wordt. Als je toch veel te melden hebt, kan je beter de frequentie verhogen en bijvoorbeeld elke week een nieuwsbrief versturen in plaats van een keer per maand. Als je maar interessante content biedt, vinden je relaties het echt niet erg om regelmatig wat van je te horen.
Wil je meer weten over wat e-mailmarketing voor jouw organisatie kan betekenen? Bel of mail ons voor een afspraak.