Ik ben een groot voorstander van e-mailmarketing, digitale nieuwsbrieven. Het kan een zeer succesvolle marketingtool zijn, mits op de juiste manier ingezet. Deze week kreeg ik echter een nieuwsbrief in mijn mailbox, die aan alle kanten de plank mis sloeg. Een goed voorbeeld van hoe het niet moet.
Mijn aandacht werd direct getrokken door de onderwerpregel Standaard onderwerp. Was dit bedoeld als trigger om je nieuwsgierig te maken naar de inhoud? Dat was dan gelukt. Ik ben alleen bang dat iemand gewoon vergeten is om een pakkende titel te bedenken.
Voor wie schrijf je?
In de aanhef Beste relatie. Wat een gemiste kans, waarom hier geen persoonlijke begroeting? Waarschijnlijk omdat ik me niet voor deze nieuwsbrief heb aangemeld, ik had nog nooit van het betreffende bedrijf gehoord. Maar de afzender kent mij dus ook niet en weet helemaal niet bij wie deze mail terechtkomt. Hoe weet je dan voor wie je je nieuwsbrief schrijft?
Wat vindt de lezer interessant?
De inleiding leest verder Speciaal voor u samengesteld, dé ***-nieuwsbrief… Een nieuwsbrief vol met koffie en thee, machines en assortiment, speciaal voor míj samengesteld? Om te beginnen drink ik vrij weinig koffie. Thuis heb ik nog zo’n ouderwets koffiezetapparaat, smaakt prima en je kan er tenminste een hele pot tegelijk mee zetten. Ik huur een kantoor in een bedrijfsverzamelgebouw waar de eigenaar voor een mooie koffiemachine heeft gezorgd. Thee drink ik wel met sloten, maar op dat gebied ben ik erg merktrouw: Lipton Yellow Label of Pickwick sterrenmunt, daar blijft het wel zo’n beetje bij. Dus deze nieuwsbrief – speciaal voor mij samengesteld – lijkt niet heel erg op mijn wensen aan te sluiten.
Toch maar even verder gelezen, want ik kan me voorstellen dat er genoeg over koffie en thee of over de onderneming zelf te vertellen valt. Leuke achtergrondverhalen over koffiebonentelers bijvoorbeeld, tips over hoe je nou zo’n mooi figuurtje maakt van de melk op een cappuccino, of nieuws uit het bedrijf. Helaas, op één na gingen alle twaalf (!) artikelen over koffiemachines of ander productassortiment.
Nadat ik langs alle twaalf (nog maar eens: !) berichten was gescrold, kwam ik gelukkig wel de verplichte afmeldmogelijkheid tegen…
Het kan zoveel leuker
Dit artikel is niet bedoeld om te namen & shamen dus de naam en het logo van het bedrijf zijn onherkenbaar gemaakt. Deze nieuwsbrief is echter zo’n voorbeeld van hoe het niet moet. En helaas echt geen uitzondering. Een gemiste kans, ook een nieuwsbrief over koffie kan zoveel leuker en interessanter, zelfs voor een lezer die weinig koffie drinkt.