Het nieuwe jaar is net van start en overal wensen mensen elkaar ‘de beste wensen’. Op werk, in mails, op social media. Dat doe ik ook, maar ik zeg er meestal bij ‘Maak er een mooi jaar van!’ Want uiteraard wens ik iedereen in mijn omgeving het allerbeste, maar volgens mij kan je er zelf ook heel veel aan doen om er een topjaar van te maken.
Daarom doe ik ook niet aan goede voornemens. Een goed voornemen klinkt als: je hebt wel goede bedoelingen, maar als het er niet van komt, is het ook niet zo erg. Het was maar een voornemen… Ik heb het liever over actiepunten. Bedenk wat je wilt bereiken – of wat je wil veranderen – en wat je daarvoor moet doen om dat ook te realiseren. Maak een plan en doe dat dan gewoon.
Ik was tussen kerst en oud&nieuw lekker vrij. Naast het netflixen, gourmetten en champagne drinken heb ik die vrije tijd ook gebruikt om na te denken over het komend jaar. Wat wil ik dit jaar bereiken, aan omzet bijvoorbeeld. Maar ook, wat vind ik nou het allerleukste om te doen? Welk soort klanten passen het beste bij me? Wat heb ik hen te bieden? Hoe ga ik ervoor zorgen dat die klanten mij weten te vinden?
Wil jij ook stappen maken met je bedrijf, maar weet je nog niet zo goed hoe? Neem dan echt even de tijd om een plan te maken. Ga ervoor zitten en schrijf het op.
- Wat wil je dit jaar verdienen?
- Hoeveel klanten heb je daarvoor nodig?
- Lukt dit met je huidige product of dienstverlening of kan je meer bieden?
- Kijk ook eens kritisch of al je diensten wel genoeg opleveren of dat het tijd wordt voor een tariefverhoging of om wat minder rendabele diensten te schrappen
- Hoe ga je je klanten bereiken? Ga je netwerken of via online marketing?
- Maar ook: kan je misschien mensen inschakelen om je hierbij te helpen?
Wanneer je de antwoorden op dit soort vragen opschrijft, wordt het concreet. Zo heb je gedurende het jaar een handvat om je doelen te bereiken. Zodat je niet in december terugkijkt en denkt: ik had zo’n goed voornemen, maar het is weer niet gelukt…
Dus: de beste wensen, maar MAAK er vooral een mooi jaar van!
Wil je eens met ons sparren over jouw doelen en hoe je die kunt bereiken? Neem dan contact op.
Wil je meer tips ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.