Vrijdag gaf ik bij mijn netwerkclub een presentatie met als titel Doe het lekker zelf! Ik vind dat je als ondernemer heel veel zelf kan doen als het om communicatie gaat. Misschien gek dat ik dat zeg als communicatieadviseur, terwijl juist ondernemers helpen met hun communicatie mijn broodwinning is…
Ik zal het je uitleggen.
Jij bent als ondernemer zelf je beste communicatiemiddel.
Jij weet precies wat je te bieden hebt, waar je goed in bent, waar jij het verschil maakt voor je klanten. Je kent je klanten door-en-door, je weet waarom iemand jou en jouw dienstverlening nodig heeft. Je weet wat jou uniek maakt, waarom klanten bij jou moeten zijn en niet bij je concurrenten.
Kortom: jij bént je bedrijf
Bovendien, mensen doen zaken met mensen. Je ziet dat communicatie steeds persoonlijker wordt. Het gaat er al lang niet meer om wát jij heel goed kan. Waarschijnlijk hebben jouw concurrenten vrijwel dezelfde kennis, opleiding, talenten en expertise in huis als jij. Waarom koopt iemand dan bij jou en niet bij je concurrent? Ze kiezen vooral voor jou en jouw persoonlijkheid, niet alleen voor je product. Het gaat in business dan ook vaak om gunnen.
Jij kan dus zelf het beste laten zien wat je te bieden hebt, waar je voor staat, hoe jij het beste resultaat voor jouw klanten boekt. Jij bent dus je beste communicatiemiddel.
En toch levert communicatie vaak niet op waar je op hoopt. Vaak ligt dat aan een of meerdere van deze redenen:
- Je hebt geen specifieke doelgroep gekozen. Je kan je communicatie niet op ‘iedereen’ richten, want dan voelt niemand zich aangesproken.
- Je aanbod is niet duidelijk: het is niet helder wat je precies doet én wat dat jouw klant oplevert.
- Je boodschap is niet duidelijk: je weet niet goed te verwoorden waarom iemand jou nodig heeft en niet zonder je kan.
- Je communicatie-uitingen, je eigen uitstraling en je gedrag zijn niet congruent met wat je wilt bereiken.
Ondernemers hebben zelf vaak niet door dat hierdoor hun boodschap niet zo duidelijk bij hun potentiële klant aankomt.
Heb jij ook het idee dat er meer in zit? Dat nog te weinig van jouw ideale klanten hun weg naar jou vinden? En wil je leren hoe het beter kan? Hoe jij dus echt zelf jouw beste communicatiemiddel kan worden? Vraag dan een gratis adviesgesprek aan waarin we samen kijken waar het beter kan en hoe.