De wet van Parkinson en tips om productiever te worden

Nee, dit gaat niet over die vervelende ziekte. Andere Parkinson, namelijk Cyril Northcote Parkinson, een Britse marine-historicus en schrijver van heel veel boeken, waaronder de bestseller Parkinson’s Law.

De wet van Parkinson stelt dat het werk van een taak uitdijt naar de tijd die beschikbaar is om een taak te realiseren. Met andere woorden – en ik denk heel herkenbaar voor veel ondernemers – je doet net zo lang over een taak als de tijd die je ervoor hebt. Als ik een hele middag de tijd heb om een blog te schrijven, dan doe ik er ook ongeveer de hele middag over, inclusief allerlei afleidingen en uitstelgedrag. Maar als ik maar een half uur de tijd heb, lukt het me in die tijd ook om hem te schrijven.

Nu je weet wat de wet van Parkinson is, ga je hem vast steeds vaker herkennen in je eigen werk. En kan je er je voordeel mee doen. Want het is natuurlijk helemaal niet efficiënt om veel meer tijd voor taken te nemen dan eigenlijk nodig is. Of om steeds maar dingen uit te stellen tot het laatste moment. Het is vaak niet zo dat je in de tussentijd productief bent.

Hoe kan je deze wet nu voor je laten werken?

Maximale tijd

Stel voor elke taak een maximale tijd in. Als je gewoon maar aan iets begint, zonder eindtijd, dan kan je er zomaar heel lang over doen. Door jezelf een beetje tijdsdruk op te leggen, is het werk veel sneller gedaan. Bedenk dus voor dat je ergens aan begint hoe lang je erover mag doen.

Krappe deadlines

Geef jezelf ook niet teveel tijd. ‘Onder druk ontstaan diamanten’, zeggen ze. En dat geldt hier ook. Dus plan je taken eens iets strakker in dan je gewoonlijk zou doen. Moet je eens kijken hoeveel je gedaan krijgt in veel minder tijd.

Stok achter de deur

Voor de meesten van ons – een paar super gedisciplineerden daargelaten – geldt dat een afspraak met jezelf veel minder zwaar weegt dan een afspraak met een ander. En dat geldt ook voor deadlines. Als jij met een klant afspreekt dat je morgen iets oplevert, dan lukt dat ook, al moet je er de halve nacht voor doorwerken. Misschien niet handig gepland, maar je zorgt gewoon dat het af is. Afspraken met onszelf daarentegen wegen vaak veel minder zwaar. Uitstelgedrag ligt op de loer. Zeker als we ergens niet zo’n zin in hebben. Dan vinden we elke keer wel weer een goede reden om ons werk voor ons uit te schuiven. Morgen weer een dag, nietwaar?

Als je dit bij jezelf herkent, dan is het goed om een stok achter de deur te zoeken. Dat kan op verschillende manieren. Zelf heb ik bijvoorbeeld een VA (virtual assistant), waar ik deadlines mee afspreek. Ik moet mijn content op tijd schrijven, zodat zij een en ander kan inplannen. Of je kan met een businessbuddy afspreken om bijvoorbeeld regelmatig een middag samen te gaan werken aan al die klussen die je maar voor je uit schuift. Is nog gezellig ook.

Mastermind

Een hele efficiënte stok achter de deur is een mastermindgroep. Een groep gelijkgestemde ondernemers die allemaal aan hun bedrijf willen werken en willen groeien en weten dat dat samen veel makkelijker gaat dan alleen. Binnenkort start ik weer een nieuwe groep van mijn Klantenmagneet Mastermind. Een maandelijks terugkerend onderdeel is het opstellen van doelen (en bijbehorende actiepunten). En uiteraard kijken we de volgende maand wat ervan terecht is gekomen. Het simpele feit dat je in zo’n groep je doelen uitspreekt en weet dat je de maand daarna moet vertellen hoe het gegaan is, maakt dat je er echt wel mee aan de slag gaat. Wil je weten of zo’n mastermind wat voor jou is? Plan dan een gratis strategiegesprek in, dan kan ik je er alles over vertellen.

Boeken over productiviteit

Nu je de wet van Parkinson kent, weet je dat je met het stellen van (strakke) deadlines veel meer gedaan krijgt dan je denkt. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer manieren om je productiviteit te verhogen. Ik heb er inmiddels heel wat boeken over gelezen (en daar ook het een en ander van opgestoken). Dus daarom hier een paar leestips:

Eat that Frog – Brian Tracy

Grip – Rick Pastoor

Getting Things Done – David Allen

Focus AAN/UIT – Mark Tigchelaar

The 4-Hour Work Week – Timothy Ferriss

Je social media klaar voor een heel jaar!

‘Geen inspiratie’ is vanaf nu geen reden meer om niets te doen op social media. In de 365 Dagen Social Media Inspiratiekalender vind je voor iedere dag van het jaar een kant-en-klaar bericht. Je hoeft hem alleen nog maar aan te passen of in te vullen voor jouw bedrijf. Bespaar jezelf een hoop tijd en bestel de compleet vernieuwde 365 Dagen Social Media Inspiratiekalender nu voor maar € 45,-.

 

Plan een gratis strategiegesprek

Weten wat je volgende stap zou kunnen zijn om makkelijker klanten aan te trekken? Of heb je interesse om met mij te werken? Plan gratis en vrijblijvend een strategiegesprek in.