Ieder jaar houdt Newcom Research & Consultancy een groot trendonderzoek naar het gebruik en de verwachtingen van social media in Nederland. Welke kanalen worden het meest gebruikt? En door wie? Welke social media groeien en bieden dus kansen voor ondernemers? We zetten een aantal van de bevindingen van het Nationale Social Media Onderzoek 2018 voor je op een rij.
De top vijf (op basis van het totaal aantal gebruikers) is niet veranderd sinds 2017:
WhatsApp is wederom het grootste social media platform met 11,5 miljoen gebruikers, waarvan 8,3 miljoen dagelijks, een stijging van een half miljoen ten opzichte van vorig jaar. Het aantal Facebookgebruikers groeit ook nog steeds. Met ruim 7,5 miljoen dagelijkse gebruikers kunnen de meeste ondernemers er wel vanuit gaan dat hun doelgroep op Facebook actief is en blijft dit dus een interessant platform om zakelijk in te zetten. YouTube is inmiddels de één-na-grootste zoekmachine na Google en wordt ook door steeds meer bedrijven gezien als waardevol communicatiemiddel. LinkedIn groeit iets en blijft vooral voor business-to-business hét online netwerk. De grootste stijger is Instagram met een groei van ongeveer 25%, zowel in het totaal aantal gebruikers als dagelijkse gebruikers. Twitter werd vorig jaar al uit de top 5 verdreven door Instagram, maar zakt nu nog een plaatsje naar de zevende plek. Ook Pinterest is inmiddels groter dan Twitter, hoewel de laatste op het gebied van dagelijkse gebruikers met ruim een miljoen nog behoorlijk gestegen is sinds 2017.
Leeftijdscategorieën
We horen best vaak ‘Het gebruik van Facebook neemt toch af?’, maar dat is eigenlijk alleen het geval voor jongeren tot 20 jaar. In de andere leeftijdsgroepen blijft het gebruik redelijk stabiel. Tenzij je doelgroep dus echt jong is, is Facebook nog steeds een prima platform om online bereik te creëren. Dat neemt overigens niet weg dat het altijd nuttig is om je te verdiepen in nieuwe social media en de kansen die die voor jouw bedrijf kunnen bieden.
Het (dagelijkse) gebruik van Instagram groeit flink in de leeftijdscategorie 15 t/m 39 jaar en we verwachten dat deze stijging ook door gaat zetten bij de 40-plussers. Nu is dus het moment om alvast eens te kijken of je hier zakelijk wat mee kan. Instagram vergt wel een iets andere aanpak dan bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn. Waar bij deze media beeld zeker een belangrijke factor is, heeft tekst een prominente plaats in je berichten. Bij Instagram is het beeld echt leidend. Dat moet pakkend zijn, willen je volgers ook het onderschrift gaan lezen. Als tekstliefhebber en taaldenker moest ik daar wel even aan wennen, maar in een maatschappij die vooral heel visueel is ingesteld is het toch eigenlijk niet zo gek om ook op die manier je communicatie vorm te geven? En het went, als je een tijdje met Instagram bezig bent, ga je zelf ook steeds meer in plaatjes denken. Ik merk dat ik ook privé opeens veel meer oog voor mooie plaatjes in mijn omgeving heb. Leuk bijkomend voordeel, toch?
Wil je weten of Instagram ook iets voor jouw bedrijf is? Of heb je andere vragen over social media of dit onderzoek? Neem dan contact met ons op.
Het volledige onderzoek is te downloaden op de website van Newcom Research & Consultancy.
Wil je onze tips voortaan in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.