Zichtbaar zijn – en zo nieuwe klanten aantrekken – werkt alleen maar als je het consequent doet. Door regelmatig van je te laten horen, blijf je top of mind bij jouw (potentiële) klanten. Want vaak is het een kwestie van timing. Iemand heeft iets nodig wat jij hem kan bieden. Op zo’n moment is het belangrijk dat diegene jou in ieder geval al kent, want anders moet je helemaal uitgaan van zo’n toevalstreffer. Daarnaast is het wel handig dat zo iemand al weet wat je te bieden hebt, namelijk datgene wat hij nodig heeft. Én hij moet op zo’n moment wel aan je denken.
En daarom is het belangrijk om regelmatig zichtbaar te zijn. Niet alleen als je tijd hebt. Of zin. Of inspiratie. Want als je wacht tot alle sterren goed staan, dan blijft het misschien lang stil.
Maar oh wat is dat soms lastig om vol te houden! Je vindt je eigen vak natuurlijk veel leuker en daar hou je je veel liever mee bezig. En als we iets niet leuk vinden, dan is ons brein koning in het uitstellen, we vinden altijd wel tien dingen die zogenaamd belangrijker zijn om te doen.
Daarom heb ik 3 tips voor je waarmee consequent zichtbaar zijn makkelijker wordt.
1. Kies de vorm die bij je past
Waar voel jij je het prettigst? In persoonlijk contact of online? En wat gaat je het makkelijkst af? De een schrijft graag, de ander neemt liever video’s op of spreekt met gemak een podcast in. Kies de vorm van zichtbaarheid die bij jou past, waar je je prettig bij voelt.
Daardoor wordt het veel makkelijker om vol te houden
2. Creëer vanuit plezier
Als iemand op een feestje vraagt wat je doet, dan kan je vast heel enthousiast over je werk vertellen. Of als een klant je een vraag stelt, vind je het toch leuk om die te kunnen beantwoorden? Probeer met net zoveel plezier je content te creëren. Daar wordt het makkelijker van. En dat plezier straal je vaak ook in je content uit, waardoor het voor jouw klanten nog aantrekkelijker wordt om met je te werken.
3. Willen helpen in plaats van verkopen
Bedenk dat zichtbaar zijn en content maken, in eerste instantie is bedoeld om jouw klanten kennis met je te laten maken. Probeer dus niet bij alles wat je doet, je product te willen verkopen. Of je nu gaat netwerken, content voor social media schrijft of een podcast opneemt, doe dat met de intentie om te willen helpen. Laat jouw potentiële klant je leren kennen. Bedenk: waar kan ik mijn klant op dit moment mee helpen? Waar zit hij mee? Hoe kan hij een eerste stap naar zijn doel/wens/droomleven zetten?. En help hem de juiste keuze te maken. Voor jou dus als het je ideale klant is. En als het niet je favoriete klant is, dan heb je natuurlijk liever dat-ie voor je concurrent kiest. Als je op deze manier zichtbaar bent, voelt het veel minder opdringerig en verkoperig. Dat vinden we van een ander vaak irritant, dus zo wil je natuurlijk zelf ook niet overkomen.
In De OndernemersPodcast #59 vertel ik hier nog meer over.
Word een Klantenmagneet
Consequent zichtbaar zijn is een van de belangrijkste succesfactoren voor meer klanten. En tegelijkertijd een van de lastigste om vol te houden. Wil je hier samen met mij mee aan de slag? In mijn Word een Klantenmagneet-traject maken we een plan dat voor jou het beste werkt én ben ik je stok achter de deur om dit ook vol te houden. Meer weten? Laten we snel een keer kennismaken. Plan een vrijblijvende afspraak in.