Een van de vragen die ik vaak aan ondernemers stel, is: waar onderscheid jij je in, wat maakt nou dat een klant bij jou moet zijn en niet bij je concurrent? Vaak krijg ik dan als antwoord van die zogenaamde containerbegrippen zoals betrouwbaar en professioneel. Of flexibel, transparant, klantgericht…
Containerbegrippen zijn woorden waarbij je wel een idee hebt van de betekenis, maar waarvan de invulling voor iedereen anders kan zijn. Hoe ben je dan klantgericht? Waarin ben je transparant? Wat bedoel je eigenlijk?
Een klant wil overtuigd worden van jouw kunnen, die wil precies weten wat jij hem te bieden hebt. Dit soort holle termen, daar prikt ie snel doorheen. Ga dus op zoek naar wat jou uniek maakt. Laat met concrete voorbeelden of acties zien hoe jij zijn probleem oplost. Zorg dat zo duidelijk is dat jij de oplossing biedt, dat die klant niet meer om je heen kan.
We zijn hier in Nederland soms wat te bescheiden om te vertellen of te laten zien waar we goed in zijn, maar echt, als jij zelf niet overtuigd bent dat je de beste voor de klus bent, waarom zou jouw klant daar dan wel in geloven? Durf onbescheiden te zijn, wees trots op wat jou uniek maakt! Niet omdat je daarmee jezelf een schouderklopje geeft, maar omdat dát hetgene is wat jij voor jouw klant kan betekenen.
Vind je het nou echt heel moeilijk om je eigen onderscheidend vermogen te beschrijven? Vraag het dan eens aan je klanten. Die weten tenslotte waarom ze juist voor jou hebben gekozen.
Betrouwbaar en professioneel? Die woorden moet je over jezelf maar helemaal nooit meer gebruiken. Dat vind ik namelijk wel het minste wat je van een ondernemer mag verwachten.
Wil jij helemaal helder krijgen wat jou uniek maakt, wat jouw toegevoegde waarde voor jouw klanten is en wat dus jouw communicatieboodschap moet zijn? Maak dan een afspraak voor een gratis strategiesessie. Via deze link plan je direct een afspraak in mijn agenda.