De meeste bedrijven met een Facebookpagina merken de laatste maanden dat het bereik terugloopt. Ik krijg dan ook regelmatig de vraag: hoe maak ik goede Facebookberichten die voor bereik zorgen? In dit artikel geef ik je 7 tips voor Facebookberichten die gelezen worden door je volgers.
1. Ken je doelgroep
Weet waar je doelgroep in geïnteresseerd is. Het lijkt een open deur, maar bekijk je eigen berichten eens door de ogen van een (potentiële) klant. Word jij dan getriggerd door je berichten? Vind je de informatie interessant, word je er blij van, moet je erom lachen, zet het je aan tot actie?
2. Kort maar krachtig
Less is more. Hoe korter je bericht, hoe beter het wordt gelezen. Bij (te) lange berichten valt een deel van je tekst weg achter een lees meer-link, dus zorg dat je snel to-the-point komt.
3. Beeldmateriaal
Gebruik altijd een foto of video bij je bericht. Posts zonder beeldmateriaal krijgen bijna geen bereik. Zelfgemaakte foto’s werken beter dan gelikte stockfoto’s, ook al is de kwaliteit vaak minder. Mensen willen liever authentieke beelden zien. Wanneer je een video plaatst, uploadt dan het liefst de video in plaats van alleen een link naar een YouTube-filmpje. Dit scheelt heel erg in het bereik.
Foto’s en video’s met mensen erop werken vaak nog beter. Dus laat jezelf, je medewerkers of je klanten zien. Het is misschien een drempel die je over moet om zelf in beeld te komen, maar jouw klanten doen zaken met jóu en nieuwe klanten willen een goede indruk van je hebben voor ze met je in zee gaan.
4. Maak geen reclame
Facebookgebruikers willen vooral geïnformeerd en vermaakt worden. Je krijgt tenslotte de hele dag al reclameboodschappen te verwerken. Show, don’t tell: laat zien wat je expertise is, waarmee jij je klanten van dienst bent, wat jouw toegevoegde waarde is, zonder dit letterlijk te vertellen. In plaats van te vertellen: ‘Wij weten hoe je een goed Facebookbericht schrijft’, laten we het zien: ‘Vind je het ook zo lastig om een goed Facebookbericht te schrijven? In dit artikel geven we je 7 tips voor Facebookposts die gelezen worden’.
5. Gebruik emoticons
🙂😊😀😁😨😧😦😱😫😩
Smileys, hartjes, bloemetjes, sporters, eten: voor zo’n beetje elke emotie, activiteit, elk voorwerp is er wel een emoticon beschikbaar. En die worden echt niet meer alleen door jongeren gebruikt. Ook bedrijven maken er steeds meer gebruik van. Niet zo gek, want berichten met emoticons krijgen meer likes en reacties en worden vaker gedeeld. Ook KLM heeft dit inmiddels ontdekt:
6. Creëer interactie
Stel vragen, ga in gesprek, betrek je volgers op je pagina. Doe dit wel op een oprechte manier, niet alleen voor de likes. Berichten in de trant van ‘duimpje voor optie A, hartje voor optie B’ zijn overduidelijk bedoeld voor het vissen naar likes en daar trapt Facebook (en jouw volger) niet meer in. Alleen echte reacties zorgen voor een groter bereik. Reageer zelf ook altijd op reacties als daar aanleiding toe is.
7. Humor en actualiteit
Probeer in te spelen op de actualiteit, liefst met humor. Er zijn op internet ontelbare social media contentkalenders te vinden, waarin allerlei speciale dagen staan. Van Warmetruiendag en Secretaressedag tot de Dag van de Pinguïn (ja echt, op 25 april), er is bijna elke dag wel een themadag. Of kijk eens naar de vele grote evenementen, waar veel media-aandacht voor is. Ga niet geforceerd op alle themadagen of evenementen inhaken, maar kijk waar je een link met jouw bedrijf kan vinden. Bol.com had weer een briljante in de week van de Hollandse Nieuwe:
Zit je doelgroep wel op Facebook?
Heb je deze tips geprobeerd, maar ben je nog steeds niet tevreden over het bereik? Bedenk dan eens goed óf jouw doelgroep, jouw klanten wel op Facebook zitten. Gebruiken ze Facebook ook daadwerkelijk op momenten dat ze zakelijke beslissingen nemen? Of bereik je ze misschien beter via LinkedIn? Om dit te testen kan je soortgelijke berichten op zowel Facebook als LinkedIn zetten en eens kijken hoe de respons op beide is.
Veel succes! Wil je meer weten over het inzetten van social media voor je bedrijf of het uitbesteden daarvan? Neem contact met ons op.
Wil je onze tips voortaan in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.