Zie jij soms ook even door de bomen het bos niet meer om een overtuigende tekst te schrijven waarmee je je klant bereikt én aan je bindt? Er zijn zoveel facetten waarmee je rekening moet houden. In onze nieuwsbrieven besteden we hier regelmatig aandacht aan.
Deze keer uitgelicht: het fenomeen containerbegrippen. Pak een krant, kijk op tv, in je cv. Open een willekeurige website, je wordt er dagelijks mee geconfronteerd. Het zijn begrippen waarbij we allemaal wel een idee hebben, maar voor iedereen de invulling verschillend kan zijn, zoals pro-actief of flexibel.
Een containerbegrip leest over het algemeen lekker weg, maakt een tekst korter. Je vertelt een heleboel in weinig woorden. Wat is dan het probleem hoor ik je denken?
Door het gebruik van containerbegrippen op bijvoorbeeld een website:
- klikken jouw bezoekers niet door
- lezen niet verder
- en verlaten de pagina weer
In meerdere opzichten dus een gemiste kans en beslist de moeite waard om mee aan de slag te gaan.
Dertien in dozijn
Het probleem zit ‘m erin dat iedereen te pas en te onpas dezelfde woorden gebruikt. Hoe vaak lees je niet op websites dat een bedrijf betrouwbaar, jong, dynamisch of servicegericht is? Deze staan overigens met stip genoteerd op onze ‘CommunicatieHelpdesk-allergische-reactie-op-taal-lijst’. En mocht je ons hier zelf ooit op betrappen op onze website… trakteren wij je op koffie.
De volgende komen we ook regelmatig tegen – niets ten nadele van alle mooie bedoelingen die je hier als ondernemer mee hebt overigens – en dat is de belofte van het duurzaam, groen ondernemen. Want, wat vertel je nu eigenlijk anders dan de rest?
Kortom, geef je geen verdere invulling aan al die mooie kreten, dan wordt je tekst vaag, niet onderscheidend, onduidelijk en – niet in de laatste plaats – er wordt snel overheen gelezen. Conclusie: mooie woorden, maar dertien in een dozijn.
Van Dale
Hoe zat het ook al weer met containerbegrippen volgens Van Dale? De betekenis: begrip zonder scherp afgebakende betekenis, waaraan de taalgebruiker zelf nader invulling kan geven en dat op veel verschillende toestanden, gebeurtenissen of zaken wordt toegepast. Het is dus een woord dat meerdere betekenissen kan hebben en waar iedereen zijn eigen invulling aan kan geven.
Herkenbaar?
Een willekeurige greep uit een aantal containerbegrippen. Vul gerust aan welke voor jou herkenbaar zijn:
“Help, mijn teksten staan vol met containerbegrippen. Wat nu?”
We geven je hier vijf schrijftips waarmee je containerbegrippen kunt omzeilen óf ze zo kunt gebruiken dat je je klant wél aanspreekt.
- Geef woorden hun betekenis terug
Schrijf concreet, laagdrempelig en beeldend, met duidelijke illustratieve voordelen voor jouw klant. Ben je servicegericht? Omschrijf eens wat je daar precies mee bedoelt.
Voorbeelden van servicegericht:
- klant ontvangt een sms van de postbode dat jouw pakket onderweg is.
- bij supermarkt: meer dan vier mensen in de rij? Er gaat een tweede kassa open.
- KLM laat met deze volgende clip op originele wijze zien wat zij onder service verstaan.
- Laat bezoekers binnenkijken bij je bedrijf
In plaats van je dienstverlening met containerbegrippen te beschrijven, laat zien hoe je het doet. Schrijf een blog, stuur een nieuwsbrief waarin je vertelt wat je doet, creëer een teampagina, laat zien wat er op de werkvloer gebeurt, gebruik referenties, deel projecten via social media.
- Vermijd jargon
Vermijd vaktaal in je tekst, of leg het goed uit aan de hand van woorden die jouw doelgroep gebruikt. Trouwens, voor een optimale vindbaarheid op internet is dat zelfs noodzaak.
Voorbeeld op de website van een hovenier: “Verticuteren is noodzakelijk om een mooi onderhouden gazon te behouden.” Voor een klant zonder groene vingers of kennis van zaken sluit het volgende beter aan: “Een mooi gazon krijg je alleen door het juiste onderhoud. Geen groene vingers? Ga nu naar www….”
- Gebruik synoniemen
Kijk bij containerbegrippen of er niet een ander woord te bedenken is dat beter bij jou past. Creatief kun je bijvoorbeeld vervangen door vindingrijk. Kijk wat het beste bij jou past.
- USP’s
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen – laat zien, vertel in eigen woorden wat jouw unique selling points (usp’s) zijn. Wat onderscheidt jou? Wat zijn de voordelen die jij biedt voor je klanten? Hoe doe je dat? Luister naar je klanten. Waar zijn zij naar op zoek – waar jij een antwoord op biedt? Kun je zelf niet op de juiste woorden komen, vraag aan jouw klanten hoe ze jouw diensten ervaren.
Fotografie
Naast tekst valt er tot slot nog van alles te zeggen over het gebruik van stockfoto’s. Dat zijn toch eigenlijk de containerbegrippen van beeldmateriaal. De plaatjes van prachtige mensen, strak in pak, met hagelwitte tanden. Noem mij een bedrijf waar het personeel er zo bij loopt. Stockfoto’s roepen over het algemeen geen emotie op. Zeker als het foto’s zijn waar klanten zich niet mee identificeren. Toon liever foto’s van ‘echte’ mensen, situaties. Beelden waarmee bezoekers zich kunnen identificeren. Hoe je dat aanpakt? Daar komen we graag op terug in een volgende nieuwsbrief.
Toch een containerbegrip gebruiken?
Ga je toch voor een containerbegrip in je tekst? Een gouden advies hierbij tot slot is: welke vragen kan een containerbegrip oproepen en zolang je die goed beantwoordt, zit je goed. En anders? Vermijden!
Succes.
Lees hier nog meer tips voor het schrijven van een goede webtekst.
Heb je hulp hierbij nodig, of wil je dat we eens een keertje met je meekijken? Neem gerust contact met ons op.
Wil je regelmatig tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.