Waarom zou je gaan adverteren op Facebook, vraag je je af? Waarom niet, is ons antwoord! In dit artikel geven we je vijf redenen waarom je volgens ons Facebook nog veel efficiënter in kan zetten om je bedrijf, aantal klanten en omzet te laten groeien.
- Groot bereik
10,8 miljoen (!) Nederlanders zitten dagelijks op Facebook (volgens onderzoek van Newcom). Daar zit dus ook jouw doelgroep tussen. Met Facebook adverteren kan je in korte tijd veel mensen gebruiken. Om een communicatieboodschap te laten beklijven, moet iemand die meerdere malen gezien, gehoord, gelezen of beleefd hebben. Denk maar aan winkels, merken of evenementen die een hele stad vol hangen met billboards. Dit bereik je ook op Facebook. Een gewone post is na een dag (of zelfs na een paar uur) alweer oud nieuws en wordt nauwelijks meer gezien. Een advertentiecampagne daarentegen komt tijdens de looptijd vaak meerdere keren bij je doelgroep langs, waardoor de boodschap beter blijft hangen en de kans op conversie vergroot.
Als dit nog niet genoeg reden is om te starten met Facebook Ads, lees dan nog even verder 😉.
- Organisch bereik daalt
Het kan je niet ontgaan zijn: de berichten over het nieuwe algoritme van Facebook waardoor berichten van vrienden en familie voorrang krijgen op de tijdlijn boven berichten van bedrijven. Wij merken inmiddels bij een aantal pagina’s die we beheren dat het organisch bereik inderdaad terugloopt. Adverteren is een goede manier om toch zichtbaar te blijven op Facebook.
(Eerder gaven we al 4 tips om ook je organisch bereik op peil te houden).
- Relatief goedkoop
Adverteren op Facebook is relatief goedkoop. Relatief, want niet iedere ondernemer heeft natuurlijk een oneindig marketingbudget tot zijn beschikking. Maar vergelijk het met adverteren in een krant of tijdschrift wat honderden, zo niet duizenden euro’s kost of de eerder genoemde billboards waarvoor je een veelvoud daarvan kwijt bent. Met een advertentiebudget op Facebook van een paar honderd euro kan je over het algemeen al duizenden mensen bereiken. En hoe beter je advertentie, hoe lager de kosten per interactie (like, deel, reactie), dus hoe groter het bereik.
- Specifieke doelgroep(en) bereiken
Misschien nog wel de beste reden om op Facebook te adverteren: je kan je campagne heel specifiek richten op jouw doelgroep. Niet alleen op algemene kenmerken als leeftijd, geslacht, woonplaats, maar ook op specifieke kenmerken, zoals hobby’s, sporten, merkvoorkeuren, ondernemerschap. Hoe gedetailleerder jij je doelgroep weet af te bakenen, hoe meer jouw Facebookadvertenties op zullen leveren.
Bovendien kan je je e-mailadressenbestand importeren, waardoor jouw klanten en relaties niet alleen via de mail met jouw bedrijf of merk in aanraking komen, maar heel ‘toevallig’ ook via Facebook jouw boodschap te zien krijgen.
- Inzicht in resultaat
Wanneer je in een krant adverteert heb je eigenlijk geen idee wie die advertentie gezien heeft. Bij Facebookadvertenties kan je vrij snel zien wat werkt en wat niet én de advertentie tijdens de campagne eventueel nog aanpassen. Ook kan je van één advertentie meerdere versies maken en zo vergelijken welke het beste bij je doelgroep aanslaat. Wanneer blijkt dat één of meer advertenties eigenlijk helemaal geen rendement opleveren, kan je die uitzetten, waardoor je budget alleen aan de advertenties worden besteed die wel werken.
Hebben we je met dit artikel kunnen overtuigen van het nut van Facebookadverteren, maar weet je niet waar je moet beginnen? Of heb je wel wat beters/leukers te doen? Neem dan contact op om te bespreken wat wij hierin voor je kunnen betekenen.
Wil je onze tips voortaan in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.