Op de vele websites die we dagelijks onder ogen krijgen, zien we dat ondernemers vaak niet zo goed lijken te weten ‘hoe’ ze hun verhaal moeten vertellen. De tekst weerspiegelt vaak niet in één oogopslag – en ja dat is belangrijk voor de haastige bezoeker anno 2018 – wat men te bieden heeft. Waardoor potentiële nieuwe klanten binnen een paar seconden alweer weg zijn.
Boeken vol zijn er geschreven over hoe je een goede webtekst moet aanpakken. Praktisch gezien moet je ergens beginnen. Vandaar deze 3 tips waar je direct resultaat mee boekt:
Tip 1: schrijf de tekst voor wie het is bedoeld
Als ondernemer is het begrijpelijk dat je graag uitgebreid wilt vertellen wat je doet, waarom je dat doet en hoe. Maar als je het mij vraagt: niet doen. Tenminste niet als introductie. Een bezoeker wil alleen weten: What’s in it for me?
Hoe dan wel? Bied een oplossing voor het probleem. Beschrijf daarom in het kort en in begrijpelijke taal welke oplossing jij biedt voor het probleem van jouw doelgroep.
Tip 2: gebruik niet teveel zoekwoorden in je tekst
Overal waar ‘te’ voor staat is sowieso niet goed, zo ook in het geval van het gebruik van zoekwoorden. Het toepassen van zoekwoorden in je teksten verhoogt de vindbaarheid van je website. Echter teveel zoekwoorden in je tekst gaat ten koste van de leesbaarheid en weg is je bezoeker weer.
Hoe dan wel? Houd, zoals bij punt 1 benoemd, eerst de bezoeker voor ogen bij het schrijven van je teksten en dan pas de zoekmachine. Maak gebruik van:
• een informatieve eerste alinea
• elk onderwerp een eigen alinea en elke alinea een informatieve tussenkop
• opsommingen en tabellen
(Wil je precies weten welke zoektermen je moet gebruiken om je webteksten SEO-proof te maken? Schrijf je dan in voor de Spoedcursus SEO & schrijven)
Tip 3: waar is de call-to-action?
Niet in de laatste plaats en misschien wel de belangrijkste. Je bezoeker is op je website, hij leest je teksten – hoera! – is geïnteresseerd, maar moet vervolgens op zoek naar de contactgegevens… Dat vraagt wel om een heel grote motivatie, niet waar?
Hoe dan wel? Gebruik teksten die oproepen tot actie en laat ze opvallen op je pagina. Bijvoorbeeld:
• Neem nu vrijblijvend contact op
• Vraag vrijblijvend een offerte aan
• Bel mij voor een afspraak
Samenvattend: hoe beter de teksten aansluiten bij jouw doelgroep, hoe eerder en meer bezoekers alles lezen en hoe groter de kans is dat zij overtuigd raken en reageren. Succes!